Hier volgen de belangrijkste veranderingen die Google vanaf eind maart hoogstwaarschijnlijk door zal voeren.
- Het crawlfouten rapport en API zullen verdwijnen, het nieuwe rapport voor indexdekking kan hiervoor gebruikt worden.
- Het oude sitemap rapport zal verdwijnen, in plaats hiervan kan het onderdeel ‘sitemaps’ in de nieuwe Search Console worden gebruikt.
- Het dashboard met gestructureerde gegevens verdwijnt, Google’s nieuwe Search Console heeft andere, verbeterde, rapporten die deze informatie weergeven.
- De gebruikersbeheer interface is verbeterd en samengevoegd met het onderdeel ‘instellingen’. Dit is samen te vinden in de nieuwe Search Console onder ‘instellingen’.
- ‘Fetch as Google’ wordt vervangen door de URL-inspectie tool.
- De Googlebot heeft toegang nodig tot veel bronnen op je pagina om de pagina optimaal weer te geven en te indexeren. Het onderdeel ‘geblokkeerde bronnen’ is jaren geleden toegevoegd om weer te geven welke onderdelen van de pagina (CSS, Javascript- en afbeeldingsbestanden) worden geblokkeerd door robots.txt-instructies. Deze problemen zijn inmiddels veel kleiner geworden waardoor het gebruik van deze functionaliteit aanzienlijk is gedaald. Dit kan in de nieuwe Search Console rechtstreeks worden opgespoord via de URL-inspectietool.
- Android Apps-functies verdwijnen, in plaats daarvan zegt Google ‘Firebase‘ te gebruiken.
- HTML suggesties voor het vinden van korte of dubbele titels en meta’s zullen verdwijnen. Het algoritme van Google is de afgelopen jaren beter geworden in het weergeven en verbeteren van titels, daarom kom hiervoor geen vervanging.
Wees voorbereid op al deze veranderingen en zorg dat je de nieuwe Search Console zo snel mogelijk ‘eigen’ maakt.
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom online marketing? Volg ons dan op Facebook, LinkedIn, Twitter of Instagram!
Het laatste online marketing nieuws direct in je inbox? Schrijf je dan hieronder in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.