Hoe creëer je Web Stories in Google?

19 juli 2021

Vorige week hebben we een blog geschreven over Google Web Stories. Hierin leggen we uit wat Web Stories zijn, waar je ze tegen kunt komen en waar je op moet letten bij het implementeren van de Stories. Maar hoe voeg je Web Stories toe aan je website? In deze blog leggen we het uit!

1. Start met het ontwerpen van de Web Story

In de hoofdlijnen zijn er twee manieren om dit te doen: 


2. De AMP geldigheid controleren

Controleer of je Web Story AMP geldig is. Hiervoor moet je story voldoen aan een aantal specificaties. Door aan deze voorwaarden te voldoen garandeer je de beste ervaring voor de gebruikers.

Om te checken of je pagina AMP geldig is kun je bijvoorbeeld de Web Stories Google Test Tool gebruiken.

3. Verifieer de metadata

Om in aanmerking te komen voor een weergave in Google Search of Google Discovery moet de juiste metadata toegevoegd zijn aan je Web Story.

De volgende velden zijn verplicht voor iedere Web Story: publisher-logo-src, poster-portrait-src, title, and publisher.

Om te controleren of je de metadata correct hebt toegevoegd, kun je weer gebruik maken van de Web Stories Google Test Tool.

4. Controleer of de Web Story geïndexeerd wordt

Het is van belang dat Web Stories wel geïndexeerd worden door Google, anders dragen ze niet bij aan je organische vindbaarheid. Om het voor Google makkelijker te maken om jouw Web Story te ontdekken kun je naar je stories linken vanuit je website of je stories toevoegen aan de sitemap van je website. 

Check daarnaast of iedere story een self-referencing canonical op de pagina heeft staan.

Ten slotte, controleer of de Web Story niet geblokkeerd wordt door het robots.txt bestand of een no-index tag.

De toekomst voor de Web Stories

De Web Stories van Google zijn momenteel nog een bèta van Google. Het is nog onduidelijk wat de toekomst voor de Web Stories zal zijn, maar vermoedelijk wordt de functie eind zomer 2021 verder uitgerold.

volg ons op