Het is je misschien al opgevallen. De review rich snippet (→ de oranje sterren in Google) wordt de afgelopen dagen een stuk minder getoond in de zoekresultaten van Google. Dit heeft alles te maken met de update die Google vorige week heeft doorgevoerd.
Deze wijziging heeft in Nederland een behoorlijke impact. RankRanger laat een daling zien van maar liefst 26%! Vóór de update werd de review rich snippet in 72% van de zoekresultaten getoond. Na de update ligt dit percentage op slechts 46%.
Wat heeft Google veranderd aan de review rich snippet?
Oranje sterren in de zoekresultaten van Google; je zag ze vaker wel dan niet. De reden hiervoor is (a) dat het heel makkelijk is om je website te voorzien van review-informatie en (b) je alles kon voorzien van review-informatie. De enige vereiste was dat je de website voorzag van review-informatie met zogenoemde structured data.
Hieronder een voorbeeld van hoe je een e-commerce product verrijkt met een review rich snippet:
Wat heeft Google dan precies veranderd? Vanaf nu worden review rich snippets alleen getoond bij webpagina’s die:
Review markup gebruiken voor een van de 17 categorieën die hiervoor in aanmerking komen;
De name property gebruiken;
Reviews bevatten die niet “self-serving” zijn.
1. Schema.org categorieën die in aanmerking komen voor de review snippet
Maak je gebruik van de review snippet? Controleer dan eerst of je een van de onderstaande categorieën (of een subcategorie hiervan) gebruikt. Zo niet, dan worden de review sterren nu (of heel binnenkort) niet meer getoond in de zoekresultaten van Google.
Met deze update is de name property vereist. Controleer of je met de name property aangeeft waar de reviews betrekking op hebben. Doe je dit niet, dan worden de reviews niet langer getoond.
Met de name property geef je aan welk item wordt beoordeeld.
3. “Self-serving” reviews worden niet langer getoond
Veel bedrijven plaatsen review-informatie over zichzelf op hun website. Het gevolg hiervan was dat wanneer je in google.nl een product zocht (bijvoorbeeld “koptelefoons”), je niet de product-reviews maar de bedrijfs-reviews zag. Mede hierom heeft Google besloten deze “self-serving” bedrijfs-reviews niet langer te tonen.
Voor de schema.org categorieën LocalBusiness en Organization (en de onderliggende categorieën) worden zogenoemde “self-serving” reviews niet langer getoond. Er is veel onduidelijkheid op het web (en zelfs bij Google) over wat Google verstaat onder “self-serving review”.
Google zegt hier het volgende over:
“We call reviews “self-serving” when a review about entity A is placed on the website of entity A – either directly in their markup or via an embedded 3rd party widget.”
Na het lezen van deze zin zal het je wellicht nog niet helemaal duidelijk zijn. Dit geldt ook voor John Mueller (Webmaster Trends Analist bij Google), die moest ook even dubbelchecken wat z’n collega’s nou weer verzonnen hebben 😁.
Zie hieronder zijn antwoord op een vraag over dit onderwerp:
I double-checked to make sure 🙂 — that’s incorrect. Regardless of how the reviews are embedded on your site (widget or not), if it’s for your own LocalBusiness/Organization, they would be considered self-serving and not be shown.
Kortom: als je reviews voor je eigen organisatie verzameld (op je eigen site of via een 3de partij) en je gebruikt de categorie LocalBusiness of Organization, dan worden de sterren niet langer getoond in de zoekresultaten van google.
Dan vraag je jezelf nu misschien af: “Waarom staat LocalBusiness en Organization” dan in de lijst met categorieën die in aanmerking komen voor de review snippet? Nou…er zijn bedrijven die reviews verzamelen voor andere bedrijven en die deze categorie ook gebruiken. Trustpilot, Feedback Company en Kiyoh zijn hier een voorbeeld van. Als iemand zoekt op [naam bedrijf] + [ervaringen] dan kan de review snippet wel getoond worden bij de website van bedrijven die reviews verzamelen.
Review markup aanpassen of verwijderen?
E-commerce bedrijven zullen er waarschijnlijk voor kiezen om de bedrijfsreviews in de structured data te verwijderen. Het verzamelen en voorzien van review-informatie voor producten is met deze update nog belangrijker geworden.
Andere bedrijven – waaronder wijzelf als online marketing bureau – die de review sterren gebruiken voor hun LocalBusiness of Organization kunnen gaan bedenken of ze reviews kunnen verzamelen voor een van de andere 15 schema.org categorieën die in aanmerking komen voor de review rich snippet op Google.
Heb je vragen over review rich snippets? Neem dan contact met ons op! We zijn een full-service internetbureau en we helpen bedrijven het maximale resultaat te behalen uit online marketingkanalen. We ondersteunen onze opdrachtgevers met o.a. Google Ads campagnes, Google Analytics, SEO en Social campagnes.