Smart Bidding: meer groei via Broad Matching?

17 november 2020

Het gebruik van slimme bied strategieën, zogenaamde smart bidding, wordt door veel adverteerders onder ons veelvuldig toegepast. Het effectief gebruik kunnen maken van het algoritme van Google klinkt als muziek in de oren: wie weet nou immers meer dan Google zelf? Om de voordelen van smart bidding nog verder te bevorderen gaat Google ons verder helpen met het geven van nieuwe suggesties: broad matching van zoekwoorden binnen smart bidding.

Hoe werkt broad matching?

Een zoekwoord breed matchen betekent als het ware dat je een zoekwoord de ruimte geeft om ook te matchen op, volgens Google, andere relevante termen die jij nog niet hebt opgenomen. Neem bijvoorbeeld het zoekwoord vrouwenhoeden. Door deze breed in een advertentiegroep te plaatsen kan deze vervolgens ook gaan matchen op vrouwen accessoires of vrouwenkleding. Als je bijvoorbeeld enkel vrouwenhoeden in het assortiment hebt dan zijn de overige termen dus niet direct relevant. Dit kan vervolgens weer een enorme verspilling van het budget opleveren.

Smart bidding & broad matching

Google probeert ons hier verder mee te helpen. Zodra een campagne smart bidding gebruikt zal het algoritme van Google zoekwoorden, die jij op dit moment gebruikt, gaan identificeren op het moment dat het waarschijnlijk is dat deze beter zullen gaan presteren zodra je deze breed inzet, en dus niet meer [exact], “phrase” of +BMM. Het beoogde voordeel hiervan is dat het enorm veel tijd bespaard, aangezien jij als adverteerder niet meer hoeft te anticiperen op iedere mogelijk vorm van het inzetten van het juiste zoekwoord.

Broad match aanbevelingen

De aanbevelingen voor broad matching zullen worden gegeven in de aanbevelingen sectie binnen het bestaande account:

Volgens Google kan deze vorm van matching bijdragen aan het beter bereiken van jouw doelen als adverteerder. Ze stellen zelfs dat adverteerders die switchen van “phrase” en +bmm zoekwoorden naar broad matching meer conversies en een hogere conversiewaarde tegemoet kunnen zien.

Uit een tweetal onderzoeken lijken de eerste resultaten veelbelovend:

Het is echter belangrijk dat jij als adverteerder goed beseft dat geen enkele business hetzelfde is, aangezien hier tal van factoren een invloed op hebben en tegelijkertijd jouw business onderscheiden. Het is daardoor goed mogelijk dat smart bidding met broad matching niet de gewenste resultaten zal opleveren zoals wordt geschetst. Uiteraard is het ook goed mogelijk dat de campagne beter presteert als ooit te voren! Blijf daarom altijd verschillende campagnes met verschillende bied strategieën testen om te zien wat voor jou als adverteerder het beste werkt.

volg ons op