Het landschap van de online retail verandert. En snel ook. Niet dat dit ooit stil heeft gestaan, dus als eigenaar van een webshop weet je waarschijnlijk niet beter. De coronacrisis heeft je webshop misschien ook wel beïnvloed, ten goede of juist niet. Ben je op zoek naar nieuwe kanalen die je kunt ontsluiten om je bereik te vergroten, dan zijn er meer giganten dan Google die je daarbij kunnen helpen. Denk aan marketplaces.
Opstarten met marketplaces
Over het starten met marketplaces gaan wat cowboy-verhalen de rondte. Ja: het is wat werk om je shop(s) -netjes en compleet- live te krijgen, maar het is vaak ook de investering waard, mits je je strategie op voorhand goed uitwerkt. Daarom gaan we je helpen met dit stappenplan. Hiermee kun je bepalen of je webshop hiervoor op dit moment geschikt is en wat je moet doen om live te gaan op één of meerdere marketplaces.
> Wil je je specifiek inlezen op verkopen via Amazon? Lees dan hier verder.
> Wil je je inlezen op adverteren via Amazon? Lees dan hier verder.
Stappenplan voor marketplaces
1. Vooronderzoek.
Stel jezelf de vraag of starten met marketplaces voor jou interessant is. Gezien je dit leest, ga ik er vanuit dat je jezelf deze vraag nu stelt. Om deze vraag te kunnen beantwoorden, kun je het beste nagaan wat je primaire doel is. Wil je meer bereik? Wil je meer verkopen? Heb je goede marges en een geoliede klantenservice? Dan kun je verder gaan met het stappenplan. Mocht je twijfels hebben, kijk dan vooral onder punt 3 en 5.
2. Doelstelling.
Bepaal wat je eerste doel is. Is dat breed vindbaar zijn op veel producten of categorieën? Ga je voor bereik, verkopen, of een combinatie met een zo gunstig mogelijke ROI. Op basis van dit antwoord, kun je later bepalen met welk deel van het assortiment je wil starten.
3. Onderzoek welke marketplace het beste aansluit bij je doelstelling of doelgroep.
Naast marketplaces die praktisch alles verkopen, zijn er ook niche marketplaces, die heel interessant kunnen zijn voor jouw aanbod. Zit je in de fashion in Nederland? Kijk dan eens naar Zalando of Wehkamp. Wil je je Nederlandse fashion-aanbod uitbreiden naar bijvoorbeeld Duitsland, dan kun je eens kijken naar otto.de of Real.de. Lees je dus in op verschillende platformen!
Tip 1: vergeet daarnaast niet om te controleren of je product verkocht mág worden op de marketplaces waarop jij je oog hebt laten vallen. Zo niet? Kijk dan verder naar een marketplace waarbij op voorhand duidelijk is dat de kans van slagen groot is.
Tip 2: bekijk op voorhand in welke categorie je producten vallen en wat de commissie-afdracht voor jouw producten is. Aan de hand daarvan kun je een eerste inschatting maken of deze marketplace (of marketplaces in zijn geheel) voor jou interessant zijn. Hier kun je de percentages voor Bol.com en Amazon vinden.
4. Beslis of je gebruik wil maken van fulfilment door de marketplace.
Afhankelijk van op welke marketplace je besluit te starten, kun je ervoor kiezen om de fulfilment te laten regelen door de marketplace zelf. Zo biedt Amazon FBA en Bol.com Logistiek.
Voordelen van het gebruik van deze dienstlevering:
Hoge prestaties op dit gebied, dit is goed voor de ranking van je producten op de marketplaces.
Een Prime- (Amazon) of Select-label (Bol.com).
Verminderde druk op je klantenservice.
Uitbesteden van de opslag van je producten.
Nadelen van fulfillment by marketplace:
Extra kosten, een hogere impact op je ROI.
Je producten liggen vast en opgeslagen in een warenhuis van de marketplace.
Elke marketplace heeft servicenormen waaraan verkopers moeten voldoen. Dit is ingevoerd, omdat marketplaces een betrouwbare en optimale dienst willen aanbieden. Dit trekt kopers aan. Hieronder zie je de servicenormen van Bol.com en Amazon.
Kun je nog niet aan alle voorwaarden voldoen, optimaliseer dan eerst je fulfilment-proces, indien mogelijk. Kun je je eigen proces niet makkelijk verbeteren, heroverweeg dan stap 4.
6. Handmatig producten toevoegen, of via een feed.
Tijd om accounts aan te maken en in te stellen! Zowel voor de marketplace waarop je wil verkopen als eventuele andere tooling.
Heb je veel producten? Dan verdient het de aanbeveling om te werken via ofwel een feed-manager die geïntegreerd is met jouw website, of een meer gespecialiseerde tool voor marketplaces (zoals ChannelEngine). Heb je relatief weinig producten, dan zou je je producten handmatig kunnen toevoegen en optimaliseren.
Wij zijn partner zowel van DataFeedWatch als Channable. Dit zijn feed-managers die kunnen synchroniseren met marketplaces. Dat houdt in dat producten via koppelingen worden gepubliceerd op verschillende marketplaces en dat voorraad-informatie en bestellingen worden gesynchroniseerd met je website. Gezien dit wat technischer is om in te stellen, raden we je aan om even contact met ons op te nemen als je hiermee aan de slag zou willen. Dan helpen we je graag verder in het proces!
7. Onderzoek welk deel van je assortiment als eerste live gaat. En dan: live!
We zijn zover: live-gang op je marketplace!
Je kunt natuurlijk direct met alle producten die je hebt live op de door jou gekozen marketplace, mits ze allemaal zijn toegestaan natuurlijk. Mocht je veel producten hebben, dan raden we je aan om te starten met één of twee categorieën. Onderzoek eens wat het zoekvolume is van producten die jij wil aanbieden. Kijk daarnaast naar producten met een goede marge, waarvoor je een nieuwe markt zoekt of die je makkelijk kunt versturen.
Door te starten met een kleine set, kun je veel makkelijker leren hoe het systeem werkt en zien welke onderdelen je aandacht vragen. Doordat marketplaces vaak een leerfase hebben om te zien hoe je producten presteren, is het verstandig om hier goede controle over te hebben. Na deze leerfase krijgen prestaties vanuit servicenormen een grotere invloed op je ranking.
Tip: zorg dat je producten bij de eerste upload zo volledig en correct mogelijk zijn voor zien van informatie. In ieder geval heb je nodig:
Een ID zoals EAN, UPC, etc.;
Een SKU;
Een titel;
Een beschrijving;
Prijs;
Product-afbeelding;
Marketplace-categorie;
Hoeveelheid voorraad;
Invulling voor specifieke attributen.
8. Optimaliseer je productinformatie
Je bent live, maar je producten kunnen nog worden aangevuld met informatie. Binnen de marketplace kun je precies zien welke attributen je nog kunt invullen. Hoe meer informatie je opgeeft, hoe beter het doorgaans werkt. Daarnaast zijn je titel en beschrijving onderdelen die je goed kunt optimaliseren voor de best presterende zoekwoorden.
Ook goede productfoto’s zijn erg belangrijk, dit is het visitekaartje van je product. Wat tips voor je productfoto’s:
Zorg voor één of meerdere productfoto’s met een compleet product met volledig witte achtergrond.
Gebruik in totaal 6-9 productfoto’s (indien mogelijk op je marketplace).
Gebruik foto’s waarbij je product in een specifieke setting te zien is (zoals een foto waarbij een model het aangeboden fashion-item draagt).
Worden er accessoires meegeleverd? Voeg dan een foto toe met het product, inclusief accessoires.
Laat je product van verschillende kanten zien.
Upload je foto’s in de hoogst mogelijke resolutie die de marketplace toelaat.
Starten met marketplaces kan nogal overweldigend zijn. Hopelijk hebben we je wat houvast gegeven met dit stappenplan. Natuurlijk staan we altijd voor je klaar als je hiermee aan de slag wil, of misschien al bent, maar hulp nodig hebt bij de installatie en optimalisatie. Wil je meer weten hoe we je kunnen helpen? Lees dan hier verder!
Heb je al een draaiend account en ben je benieuwd naar hoe deze erbij staat? Vraag dan hieronder een gratis marketplaces scan aan!
Bereik nieuwe klanten met Marketplaces
Rocket Digital helpt je te bepalen of en hoe marketplaces voor je kunnen werken.
Adverteren op Marketplaces
Enkele voordelen:
Meer nieuwe klanten
Meer omzet
Groter bereik
Zichtbaar op een kanaal waar (potentiële) klanten hun klantreis beginnen
Gratis Marketplaces Scan
Bel nu 050 700 1535 of gebruik onderstaand formulier en we nemen snel contact met je op.
Vond je dit interessant?
Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!