Structured data voor (door Corona) geannuleerde evenementen

19 maart 2020

Het Coronavirus (COVID-19) heeft de wereld in z’n greep. Om de snelheid van de verspreiding af te zwakken, wordt social distancing als strikte maatregel gevoerd. Met als gevolg dat evenementen en bijeenkomsten worden geannuleerd, verschoven of omgezet in een digitale versie. ‘Geïnspireerd’ hierdoor komt Google met nieuwe properties voor structured data. Wordt jouw event afgelast, verplaatst of gewijzigd? Lees dan gauw verder hoe je dit in de organische zoekresultaten kan tonen.
.

Structured data – wat is dat ook nog maar?

Met structured data (gestructureerde gegevens) verrijk je bestaande content met een zogenaamde mark-up. Deze mark-up plaats je ‘om’ bepaalde content heen. Zo geef je de zoekmachine aanwijzingen waar de betreffende content over gaat. Ofwel, het maakt de context van je content duidelijk. Alle schema mark-ups vind je op www.schema.org – een samenwerking van de grootste zoekmachines, waaronder Google, Yahoo en Microsoft.

Eenmaal toegevoegd op de webpagina, komt de mark-up als een rich snippet tot uiting. Dit zijn zoekresultaten met uitgelichte onderdelen van die pagina. Denk aan de gele sterretjes of de vraag-en-antwoord resultaten. Rich snippets hebben doorgaans een positief effect op je gemiddelde CTR en dragen daarmee ook indirect bij aan je organische posities.

Voorbeeld rich snippet.

Opbouw mark-up schema.org

Een mark-up bestaat drie onderdelen:

Opbouw mark-up schema.org.

Schema type Event

De mark-up voor Event is een veel gebruikte opmaak. Aan de hand van de event mark-up kan een evenement beschreven worden, inclusief informatie als locatie (en afstand), wanneer het begint en eindigt. Soms wordt ook de mogelijkheid geboden om direct tickets aan te schaffen.

Nieuwe property: eventStatus 

Aan dit type schema heeft Google dus nieuwe een property toegevoegd: eventStatus. Hiermee kun je, zoals de term al suggereert, de status van je event updaten. Te weten: geannuleerd (cancelled) of uitgesteld (postponed). Is er reeds een nieuwe datum bekend voor jouw evenement? Dan kan je aangeven dat het evenement verplaatst (rescheduled) is. Tevens kun je nu aangeven of het een digitale evenement betreft.

In het kort:

  1. Evenement geannuleerd?
    Zet eventStatus op EventCancelled en wijzig de startdatum van het evenement niet.
  2. Evenement uitgesteld en nog geen nieuwe datum bekend?
    Zet eventStatus op EventPostponed en wijzig de startdatum van het evenement niet.
  3. Evenement uitgesteld en nieuwe datum bekend?
    Zet eventStatus op EventRescheduled en pas de nieuwe start- en einddatum aan.
  4. Evenement omgezet naar online evenement?
    Zet eventStatus op EventMovedOnline. Zet daarnaast ook de locatie type op VirtualLocation. Eventueel kun je eventAttendanceMode op OnlineEventAttendanceMode. Hiermee geef je aan deelnemen enkel online kan geschieden.

Kom je hier niet helemaal uit?

We helpen je graag een handje. Maar wel op een afstandje. 😉

Gerelateerde berichten

5 SEO-tips tijdens de coronacrisis

1. Bekijk hoe je gebruikers je website vinden en zien Test een aantal veel voorkomende (corona-gerelateerde) zoekopdrachten en bekijk hoe je website wordt vertoond in de […]

Mixed Content

Mixed content geblokt door Google

Zie je dat slotje hier bovenaan de pagina? Het icoontje vóór de domeinnaam in de adresbalk? Dat staat voor een veilige verbinding. Althans, een gesloten […]