TikTok is hot: alles wat je wilt weten over deze populaire app!

13 maart 2020

Elke dag gebruiken ruim 100 miljoenen mensen de app TikTok en worden er meer dan 10 miljoen video’s gepubliceerd. Deze social media app is het afgelopen jaar heel hard gegroeid en heeft inmiddels zelfs meer gebruikers dan Twitter en Snapchat samen. Toch is de app voor veel volwassenen nog redelijk onbekend. Hieronder vind je alle ins en outs én geven we enkele tips over hoe je deze app in kunt zetten voor je eigen bedrijf.

Wat is TikTok?

TikTok is een social media platform waarbij je korte, grappige filmpjes kunt delen. Gebruikers filmen zichzelf terwijl ze zingen, dansen, playbacken of juist humoristische content maken. De video’s kunnen worden bewerkt met behulp van diverse effecten en filters en meteen worden doorgezet naar andere social media kanalen zoals Facebook en Instagram.

Google Trends laat zien dat TikTok ook in Nederland hot en happening is. In Nederland heeft TikTok momenteel ruim 1 miljoen gebruikers én wordt de app alleen maar populairder.

Wat is de doelgroep van TikTok?

TikTok heeft met name veel jonge gebruikers en is vooral populair onder jongeren tussen de 10 – 19 jaar. Generatie Z dus.

TikTok inzetten voor jouw bedrijf?

Er zijn nog maar weinig bedrijven te vinden op TikTok maar hier komt wel langzaamaan verandering in. Ook zijn er steeds meer YouTubers en Influencers die de weg naar het platform vinden. Bedien je met jouw bedrijf een jonge doelgroep? Dan is het zeker de moeite waard om een account aan te maken. Wel is het goed om je te bedenken dat het bij TikTok vooral draait om engagement en awareness en zal het waarschijnlijk niet direct effect hebben op het verhogen van verkopen.

Tips

Wanneer je als bedrijf wilt starten met TikTok zorg dan dat je een Pro-account aanmaakt, deze is gratis en hiermee krijg je toegang tot uitgebreide statistieken. Hiermee heb je bijvoorbeeld meer inzicht in het aantal volgers, geslacht en locatie van je volgers, profielweergaven, videoviews en jouw populairste video’s.

Maak bij het plaatsen van je video´s gebruik van hashtags, hiermee vergroot je je bereik. Vergelijkbaar met Instagram kan er op hashtags worden gezocht of kunnen hashtags worden gevolgd. Wat we binnen TikTok ook vaak terug zien zijn eigen bedachte campagne hashtags. Een voordeel hiervan is dat alle posts die je plaatst binnen deze campagne zijn terug te zien onder deze hashtag.

Het is dan zelfs mogelijk dat je, wanneer je het goed doet, terug bent te zien onder de trending hashtags. Deze functionaliteit binnen TikTok geeft inzicht in alle video’s en challenges die op dat moment populair zijn. Tevens een mooie kans om op in te spelen met je eigen video’s of zelfs een eigen challenge te starten. Een voorbeeld van een succesvolle challenge is die van Google met #HeyGoogleHelp, deze hashtag is door Google in het leven geroepen om de Google Assistant te promoten.

Als laatst is het belangrijk dat je een goede strategie uitrolt voordat je start met het maken van video’s. Op dit platform draait het met name om engagement en het verhaal. Met een simpele verkoopboodschap redt je het niet. Een voorbeeld van bedrijven die momenteel succesvol actief zijn op TikTok zijn Basic-Fit, MyJewellery en het Rode Kruis. Die laatste had je vast niet verwacht :).

Adverteren op TikTok

Helaas is adverteren op TikTok in Nederland vooralsnog niet voor het grote publiek beschikbaar. Voor grotere bedrijven zijn er al wel mogelijkheden om hiermee te starten maar hiervoor moet direct worden geschakeld met TikTok.

Momenteel is adverteren binnen Europa mogelijk in Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië, Engeland, Rusland en Polen. Echter wordt verwacht dat dit op korte termijn ook in Nederland wordt uitgerold. TikTok geeft al wel een aantal manieren weer om in de toekomst te adverteren.

Voorbeelden zijn in-feed advertenties, brand take-overs (gesponsorde video’s), gepromote hashtag-challenges of het creëren van 2D- of 3D lezen of AR-features. Betalen kan op basis van CPM of CPC.

En nu?

Gezien de groei het afgelopen jaar mag dit social media kanaal zeker niet onderschat worden. De vraag blijft natuurlijk wel of deze app ook door de oudere generatie omarmt gaat worden… Dat je de jongere doelgroep hier gaat bereiken is in ieder geval zeker!

Helaas is adverteren nog niet op grote schaal mogelijk maar de verwachting is dat dit ook op korte termijn uitgerold gaat worden. Daarom is het zeker de moeite waard om je alvast af te vragen of dit een interessante toevoeging kan zijn aan jouw marketingkanalen.

Maak bijvoorbeeld alvast een account aan om jezelf wegwijs te maken binnen het platform, TikTok lijkt de komende tijd alleen maar groter en groter te worden.

Zie jij kansen om TikTok in te zetten voor je eigen bedrijf? Neem dan eens contact met ons op, we denken graag mee.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

volg ons op