Uitzonderlijke stijging CPC mobiele telefoons

8 augustus 2013

In februari 2013 kondigde Google een update aan: Enhanced Campaigns. Een update met verregaande gevolgen voor vele AdWords campagnes. Niet alleen is de mogelijkheid om alle apparaten, computers, tablets en mobiele telefoons afzonderlijk te targeten komen te vervallen, het is ook niet meer mogelijk advertenties niet op tablets te serveren. Met andere woorden: AdWords advertenties worden standaard op zowel computers als tablets weergegeven. Voor mobiele telefoons is meer vrijheid: Adverteerders kunnen met een bid multiplier bepalen wat ze willen bieden voor mobiele apparaten. Desgewenst bedraagt deze multiplier -100% waardoor de advertenties niet op mobiele telefoons worden weergegeven.

CPC mobiele telefoons gestegen met ruim 40% (!)

Afgelopen maanden hadden adverteerders de mogelijkheid om campagnes over te schakelen op Enhanced Campaigns. Sinds eind juli is deze update voor alle adverteerders een feit: niet overgeschakelde campagnes zijn door Google automatisch overgeschakeld. Met andere woorden: alle (!) AdWords adverteerders serveren hun advertenties nu ook op tablets.

Daarnaast is de concurrentie in Google AdWords op mobiele telefoons fors toegenomen. Bij het upgraden van de campagnes naar Enhanced Campaigns is de drempel om de campagne ook op mobiele telefoons te targeten erg laag. Wat heeft deze update gedaan met de kosten per klik? In onderstaand overzicht is de CPC-ontwikkeling per apparaat te zien van één van onze klanten. Deze ontwikkeling is representatief voor vele andere AdWords accounts die we beheren.

De grafiek spreekt boekdelen: de CPC op tablets evenaart de CPC op computers. De CPC op mobiele telefoons is in het tweede kwartaal van 2013 met ruim 40% gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal. Een forse stijging! Een vergelijkbare stijging zien we ook in andere accounts terug.

Groei CPC tablets en mobiel

Aantal bezoekers via tablets en mobiele telefoons blijft groeien

In augustus 2012 hebben we al een bericht gewijd aan de enorme groei van tablets. Deze groei zet flink door in de eerste twee kwartalen van 2013. Een soortgelijke ontwikkeling zien we bij het aantal klikken via mobiele telefoons. Onderstaande grafiek laat de trend van afgelopen zes kwartalen duidelijk zien!

Toelichting grafiek: het aandeel klikken (rode lijn) is procentueel weergegeven op de secundaire as (rechts).

Groei tablets en mobiel

Strategie tablets en mobiele telefoons

Dat steeds meer bezoekers via tablets en mobiele telefoons de website bereiken is duidelijk. Hoe kun je AdWords optimaal inzetten voor alle apparaten? Daarover later meer.

Gerelateerde berichten

Adwords scripts 2018

5 Google Ads scripts die je in 2019 gebruikt moet hebben

De vijf Google Ads scripts die je moet proberen Heatmaps Bodaanpassing per uur van de dag Getallen vanaf bestemmingspagina’s in je advertentie gebruiken Automatiseren uitsluitingen […]

Google Ads Search

Het einde van Gemiddelde Positie

Waarom Gemiddelde Positie gaat verdwijnen De Gemiddelde Positie bestaat al meer dan vijftien jaar. Door de jaren heen heeft deze statistiek een andere betekenis gekregen. […]

volg ons op