Firts en Third-party cookies
Websites kunnen cookies plaatsen op de computer van een gebruiker. Deze cookies worden gebruikt om bijvoorbeeld inloggegevens en taalinstellingen te onthouden.
Cookies worden ook ingezet om bezoekersgedrag op websites door te meten en advertenties te tonen op basis van gedrag, interesses en demografische gegevens.
Het goed laten functioneren van een website wordt vaak uitgevoerd met first-party cookies. Deze cookies worden geplaatst door de website zelf. Marketing-activiteiten worden doorgaans verricht met third-party cookies, bijvoorbeeld cookies van Google of Facebook.
Google Chrome stopt met third-party cookies
In navolging op FireFox en Safari heeft Google Chrome aangekondigd ook te zullen stoppen met het ondersteunen van third-party cookies. Doelstelling is om websites binnen twee jaar geen third-party cookies meer te laten plaatsen.
In de tussentijd werkt Google aan een nieuwe techniek die het adverteerders makkelijker moet maken om advertenties gericht te targeten – bijvoorbeeld op basis van demografische gegevens – zonder dat hierbij gekeken wordt naar specifieke individuen. De privacy van internetgebruikers moet met deze nieuwe techniek beter gewaarborgd worden.
Techniek van Safari en Firefox
Het is opvallend dat Chrome pas nu komt met het blokkeren van third party cookies.
Safari heeft medio 2017 al haar ITP (Intelligent Tracking Prevention) techniek gelanceerd. Sinds de laatste update zorgt ITP ervoor dat third-party cookies volledig geblokkeerd worden. First-party cookies, welke door de website zelf geplaatst worden, worden na één dag al verwijderd.
Firefox heeft Safari snel gevolgd door ETP (Enhanced Tracking Protection) te introduceren. ITP en ETP hebben beiden als doel het beschermen van de privacy van internetgebruikers. Privacygevoelige trackingmethoden worden zoveel mogelijk geblokkeerd.
Impact op online marketing
Het beperken van de houdbaarheid van first-party cookies en het blokkeren van third-party cookies heeft consequenties voor online marketeers.
Cookies van Google Analytics vallen onder first-party cookies. Deze cookies worden na één dag verwijderd, waardoor een bezoeker na dag één gezien wordt als een nieuwe bezoeker in plaats van terugkerende bezoeker. Ook is het attribueren van omzet aan verschillende touchpoints binnen het conversiepad niet meer mogelijk indien het conversiepad meer dan één dag in beslag neemt.
Het blokkeren van third-party cookies heeft ook impact op Remarketing-lijsten welke gebaseerd zijn op interesses (affiniteit) en koop-intentie (in-market). Er kunnen simpelweg geen gebruikers meer toegevoegd worden aan deze lijsten omdat third-party cookies geblokkeerd worden.
We blijven de ontwikkeling volgen
De nieuwe update van Google Chrome is een grote stap voorwaarts in het waarborgen van de privacy van internetgebruikers. We zullen de impact van alle wijzigingen op Analytics en online marketing campagnes nauwlettend monitoren.
Ook verwachten we dat er nieuwe technologieën zullen opstaan die personalisatie mogelijk maakt binnen de nieuwe privacy-standaarden. Houd ons blog dus in de gaten voor nieuwe updates!