Wat is
de winst voor de adverteerder?
Google ziet dagelijks meer zoektermen dan wij koffie drinken. En dat is veel. Ze hebben daarom hét inzicht om nieuwe updates uit te rollen, welke relevant zijn voor ons; de adverteerders.
Verwacht wordt dat campagnes, doordat advertenties nu ook worden uitgeserveerd bij synoniemen van zoekwoorden, 3 á 4% extra vertoningen zullen genereren op zoekwoorden met zoektype BMM en Phrase. Van dit percentage zal ongeveer 85% nieuw zijn. Deze extra vertoningen werden dus niet gedekt door andere zoekwoorden in het Google Ads-account.
Stijging in relevante vertoningen
We krijgen dus een netto stijging van relevant verkeer. Hierbij enkele voorbeelden van hoe dit werkelijkheid wordt voor een hovenier met een Google Ads-account:
‘Gras’ wordt als synoniem gebruikt van ‘gazon’. Op deze manier wordt het bestaande zoekwoord met een breder pallet zoektermen retarget; nog steeds relevant.
In dit voorbeeld zien we dat zowel ‘prijs’ en ‘tarief’, als ‘grasmaaien’ en ‘gazon maaien’ dezelfde betekenis hebben. De synoniemen worden nu, na de update, ook aan de zoekwoorden gekoppeld.
Voor vele adverteerders zal dit een uitkomst zijn, waarbij we steeds minder zoekwoorden hoeven op te nemen om wel hetzelfde aantal vertoningen en klikken te kunnen realiseren. Synoniemen van zoekwoorden vormen namelijk vaak relevante zoektermen. Inmiddels worden voor alle matchtypes woorden met dezelfde betekenis getarget, behalve bij de exacte variant.
Opgelet!
Leuk, weer
een nieuwtje van Google, maar waar moeten we nou rekening mee houden?
- Synoniemen van Zoekwoord A kunnen niet gematcht worden met Zoekwoord A, als dat synoniem al is opgenomen in Zoekwoord B. Opslitsing van zoekwoorden in een account is dus nog wél steeds nuttig.
- Mocht je niet gevonden willen worden op synoniemen, dan zul je deze nu moeten opnemen als uitsluitingszoekwoorden. Houd daarom het zoektermenrapport in de gaten.
- Slim bieden was al een uitkomst, maar nu zeker. Deze manier van bieden optimaliseert het bod realtime per veilig, ook wanneer synoniemen worden getarget.
- Een stijging van het verkeer heeft invloed op de kosten. Houd het budget in de gaten om onverwachte kosten te voorkomen.
Succes met
het beheer van jouw Google Ads-account!
Wil je meer weten over een goede accountstructuur? Neem dan contact met ons op!