Update Google Search: Synoniemen worden óók getarget

6 september 2019

Het werd eind juli 2019 aangekondigd en de afgelopen weken uitgerold. Google heeft een nieuwe functie doorgevoerd waardoor het volume stijgt (Katsjing!) én wat relevant is voor adverteerder, aldus Google. Zoekwoorden met de opties modifiers voor breed zoeken (BMM) en woordgroepen (Phrase) worden breder.

Waar Google in 2017 de exacte zoekwoorden had veranderd door de woordvolgorde te negeren, zijn nu twee andere matchtypes aan verandering toe. BBM en Phrase. Woorden met een gelijke betekenis, oftewel synoniemen, worden sinds afgelopen weken ook gekoppeld. Waarom? Wat zijn de verwachtingen? En wat moeten we in de gaten houden?

Wat is de winst voor de adverteerder?

Google ziet dagelijks meer zoektermen dan wij koffie drinken. En dat is veel. Ze hebben daarom hét inzicht om nieuwe updates uit te rollen, welke relevant zijn voor ons; de adverteerders.

Verwacht wordt dat campagnes, doordat advertenties nu ook worden uitgeserveerd bij synoniemen van zoekwoorden, 3 á 4% extra vertoningen zullen genereren op zoekwoorden met zoektype BMM en Phrase. Van dit percentage zal ongeveer 85% nieuw zijn. Deze extra vertoningen werden dus niet gedekt door andere zoekwoorden in het Google Ads-account.

Stijging in relevante vertoningen

We krijgen dus een netto stijging van relevant verkeer. Hierbij enkele voorbeelden van hoe dit werkelijkheid wordt voor een hovenier met een Google Ads-account:

Modifiers voor breed zoeken - Voorbeeld synoniemen

‘Gras’ wordt als synoniem gebruikt van ‘gazon’. Op deze manier wordt het bestaande zoekwoord met een breder pallet zoektermen retarget; nog steeds relevant.

Woordgroepen - Voorbeeld synoniemen

In dit voorbeeld zien we dat zowel ‘prijs’ en ‘tarief’, als ‘grasmaaien’ en ‘gazon maaien’ dezelfde betekenis hebben. De synoniemen worden nu, na de update, ook aan de zoekwoorden gekoppeld. 

Voor vele adverteerders zal dit een uitkomst zijn, waarbij we steeds minder zoekwoorden hoeven op te nemen om wel hetzelfde aantal vertoningen en klikken te kunnen realiseren. Synoniemen van zoekwoorden vormen namelijk vaak relevante zoektermen. Inmiddels worden voor alle matchtypes woorden met dezelfde betekenis getarget, behalve bij de exacte variant.

Opgelet!

Leuk, weer een nieuwtje van Google, maar waar moeten we nou rekening mee houden?

Succes met het beheer van jouw Google Ads-account!

Wil je meer weten over een goede accountstructuur? Neem dan contact met ons op!

volg ons op