Vergelijkingssites in de Google Shopping resultaten

28 september 2017

Enkele maanden geleden kwam het nieuws naar buiten dat Google door de EU beboet zou worden wegens misbruik van hun monopoliepositie. Google zou met de eigen Shopping dienst een oneerlijke concurrent zijn voor prijsvergelijkers zoals Beslist en Vergelijk. Naast het betalen van de boete moest Google zijn dienst zo aanpassen dat er geen sprake meer zou zijn van oneerlijke concurrentie.

Concurrentie in Google Shopping

De oplossing waar Google mee kwam was het opnemen van de prijsvergelijkers in de gesponsorde resultaten. Sinds woensdag 27 september is deze wijziging doorgevoerd en kan je resultaten zoals onderstaande tegenkomen. Het derde “Shopping” resultaat komt in dit geval niet vanuit Google maar vanuit Vergelijk.nl

Zoekresultaat voor Jamo HCS 426 waarin ook prijsvergelijkers getoond worden tussen Google Shopping resultaten

Zoekresultaat voor Jamo HCS 426 waarin ook een prijsvergelijker getoond wordt tussen Google Shopping resultaten

Wat betekent dit voor adverteerders?

Over de manier waarop de slots geveild worden aan prijsvergelijkers ten opzichte van reguliere Google Shopping adverteerders is nog weinig bekend gemaakt. Resultaat is wel dat er meer concurrentie is om het beperkte aantal Shopping slots. Logisch gevolg lijkt dat het aantal vertoningen van reguliere shopping adverteerders gaat dalen  en dat de kosten om toch vertoond te worden zouden gaan stijgen.

Gerelateerde berichten

Nieuw in Google Ads: voeg een websitelink toe aan een beladvertentie

Maar dit gaat veranderen! Het is namelijk mogelijk om een websitelink in de advertentie toe te voegen. Hiermee krijgt iemand binnen het zoeknetwerk zelf de […]

Google Ads

De verbeterde standaardweergave wordt de nieuwe standaard

Een korte opfrisbeurt: welke mogelijkheden zijn er momenteel? Standaardweergave: Google optimaliseert de dagelijkse uitgaven op basis van de gebruikers. Het dagbudget wordt verdeeld over de […]

volg ons op