Verkopen op Amazon? Zo werkt het.

4 februari 2020

Begin dit jaar kondigde Amazon aan dat ze de Nederlandse webshop gaan uitbreiden met nieuwe categorieën. Zowel kleine als grote Nederlandse bedrijven die hun producten willen verkopen via Amazon.nl, kunnen zich nu registreren als partner op services.amazon.nl. Heb je een eigen webshop en wil je gaan verkopen op Amazon? In dit artikel leggen we je uit hoe je kan starten.

Amazon is al een aantal jaren actief in Nederland. Tot voor kort kon je op de Nederlandse webshop alleen e-books en e-readers kopen. Voor alle overige producten van Amazon haar assortiment moest je bij de Nederlandse versie van de Duitse webshop zijn. En dat deden al veel Nederlanders. In 2018 had Amazon namelijk al een online omzet van 350 miljoen euro in Nederland. Daarmee staan ze op de zesde plek in de Twinkle100. Met de uitbreiding van het assortiment op de Nederlandse webshop zal het marktaandeel van Amazon naar verwachting alleen maar toenemen.

Voordat je begint met verkopen op Amazon

Voor veel webshops kan het interessant zijn om producten te verkopen via Amazon. Als verkoper bereik je namelijk miljoenen kopers op Amazon in heel Europa. Voordat je begint met verkopen op Amazon is het raadzaam om te bedenken wat je wil (en kan) verkopen én om uit te zoeken welke kosten Amazon hanteert.

1. Bedenk wat je wil gaan verkopen

Niet alle productcategorieën zijn beschikbaar op Amazon.nl. Momenteel zijn er vierentwintig categorieën beschikbaar voor verkopen via Amazon. Voor sommige producten heb je toestemming nodig van Amazon voordat je ze kan verkopen. Bekijk van te voren dus goed welke producten je kan en wil verkopen op Amazon! Bedenk voor jezelf ook of het interessant is om je gehele assortiment op Amazon te plaatsen, of dat je start met een klein assortiment.

Het is voorlopig alleen toegestaan om nieuwe producten te verkopen via Amazon. Gebruikte of gereviseerde producten kan je nog niet via Amazon verkopen.

2. Verkopen op Amazon. Wat kost het?

Er zijn twee manieren om te verkopen via Amazon: Basic en Professioneel. Met het Basic pakket betaal je geen maandelijkse abonnementskosten, maar betaal je Amazon € 0,99 voor elk verkocht artikel. Het Basic pakket is interessant voor verkopers die niet meer dan 40 artikelen per maand verkopen.

Wil je meer dan 40 producten per maand verkopen? Kies dan voor het Professioneel pakket. Met dit pakket betaal je maandelijks € 39 en kan je een onbeperkt aantal producten verkopen.

Voor beide pakketten rekent Amazon een vergoeding per verkocht artikel. Deze vergoeding is een percentage van de totale verkoopprijs (productprijs + verzendkosten en eventuele cadeauverpakkingskosten). Vergoedingen variëren per categorie, van 7% tot 15% van de totale verkoopprijs. De percentages per categorie kan je hier vinden.  

Wil je meer weten over de voordelen van het Basic en Professioneel pakket? Bekijk dan dit artikel uit onze kennisbank.

3. Registreer je en maak een Amazon account aan

Nu je weet welke categorieën er op de Nederlandse webshop komen en wat de kosten zijn ben je klaar om een account aan te maken. Dit doe je op Seller Central.

Zorg dat je de volgende gegevens bij de hand hebt:

  1.  Creditcard of betaalpas
  2. Telefoonnummer
  3. Bedrijfsregistratiegegevens
  4. Primaire contactgegevens
  5. Informatie over de begunstigde eigenaar
  6. Bankrekeninginformatie

Verkopen op Amazon

1. Producten toevoegen aan je account

Na de registratie is het tijd om producten toe te voegen. Dit kan één voor één of – als je een Professioneel pakket hebt – in bulk met behulp van een tool. In de video hieronder wordt uitgelegd hoe je producten één voor één toevoegt. 

Als je een Professioneel abonnement hebt, kun je grote partijen artikelen toevoegen met behulp van een tool. Bij Rocket Digital werken we veel met DataFeedWatch en Channable.

DataFeedWatch biedt voor Magento- en Shopify webshops de add-on Amazon Order Management aan. Deze add-on verzend jouw feed automatisch naar Amazon via hun API. Daarnaast kunnen verkopers alle order gegevens downloaden vanuit DataFeedWatch. Hiermee zorg je ervoor dat jouw productaanbod altijd up-to-date is.

Flowchart van Amazon Order Management

Ook Channable heeft een API koppeling met Amazon, waarmee je eenvoudig je productdata kan versturen naar Amazon en de orderdata kan sturen van Amazon naar je webshop.

Zorg dat je bij het toevoegen van producten voldoet aan de productvereisten (inloggen is vereist om deze pagina te bekijken) van Amazon. Zo moeten productafbeeldingen minimaal 1000 x 500 pixels zijn, een witte achtergrond hebben en 85% van het gebied vullen. Product titels mogen maximaal 100 tekens bevatten en geen html opmaak bevatten. Meer tips over een kwalitatief goede productpagina hoor je in deze video:

2. Orderverwerking

Een snelle en correcte orderafhandeling is essentieel voor je succes op Amazon. Afhankelijk van het aantal orders dat je ontvangt, heb je verschillende opties om je orders te beheren:

3. Verzenden van orders

Het verzenden van orders kan je zelf doen of uitbesteden aan Amazon. Amazon noemt dit Fulfillment by Amazon (FBA). Fulfillment by Amazon (FBA) is een fulfillment-oplossing van Amazon waarbij Amazon de opslag, de bezorging aan klanten, retourzending en klantenservice voor haar rekening neemt.

De voordelen van Fulfillment by Amazon zijn:

De nadelen van Fulfillment by Amazon:

Wil je weten of Fulfillment by Amazon interessant is voor jouw webshop? Hier vind je meer informatie over Fulfillment by Amazon.

4. Betaling

Amazon stort de betalingen regelmatig op je bankrekening en brengt je op de hoogte als je betaling is verzonden. Betalingen worden iedere 14 dagen verwerkt en het duurt ongeveer 5 werkdagen voordat het geld daadwerkelijk op je bankrekening staat.

En nu? Win de Buy Box

In veel gevallen ben je niet de enige aanbieder van een product, maar moet je concurreren met andere verkopers. In dat geval is het zaak om de Buy Box te veroveren en zo meer verkopen te realiseren. De Amazon Buy Box (In winkelwagen en Nu kopen) staat op een laptop scherm aan de rechterkant van een productpagina. De verkoper die de Buy Box verovert, krijgt vrijwel altijd het order!

Hoe win ik de Buy Box?

De verkoper die uitblinkt op alle gebieden wint de Buy Box. De criteria hierachter zal Amazon nooit volledig vrijgeven. Vijf gebieden waar Amazon in ieder geval naar kijkt zijn:

Producten aanbieden die nog niet op Amazon.nl staan?

Mocht je (unieke) producten verkopen die nog niet op Amazon aangeboden worden dan kun je deze gemakkelijk toevoegen. Dit kun je doen door in het menu van Seller Central te navigeren naar: Catalogus > Producten toevoegen en vervolgens te klikken op “Voeg een product toe dat niet wordt verkocht op Amazon”. Vervolgens kun je de juiste categorie selecteren en de productinformatie opgeven. Doe dit zo compleet mogelijk om de vindbaarheid te vergroten.

Een aantal zaken om rekening mee te houden bij het toevoegen van nieuwe producten:

Je merk registreren bij Amazon via Brand Registry

Ben jij de eigenaar van een merk? Dan is het mogelijk om je merk te registreren bij Amazon zodat je je producten kunt aanbieden en zo je merkbekendheid kunt vergroten. Wel zijn hier wat voorwaarden aan verbonden:

Wanneer je merk is erkend door Amazon krijg je de mogelijkheid om een Brandstore aan te maken. Dit is een pagina op Amazon speciaal voor jouw merk. Hier kun je binnen de gegeven kaders zelf invulling aan geven. Op deze manier kun je zowel je merk als specifieke artikelen promoten.

Kleine side-note: op dit moment is deze Store nog niet uitgerold in Nederland, maar wel in bijvoorbeeld de UK, Frankrijk en Duitsland. Om gebruik te maken van de Store, moet je merk dus ook in deze landen zijn geregistreerd.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het behalen van optimale resultaten vanuit Amazon of andere Marketplaces? Neem gerust contact met ons op. Wij zijn een full-service internetbureau en we helpen bedrijven het maximale resultaat te behalen uit online marketingkanalen. Naast Amazon ondersteunen we onze opdrachtgevers met o.a. SEA, SEO, CRO en Social campagnes.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op