Verschillen tussen GA4 en Google Analytics Universal

15 maart 2021

Sinds enkele maanden is het mogelijk om binnen Google Analytics een nieuwe property aan te maken, genaamd Google Analytics 4 (GA4). Met de komst van GA4 hebben er een aantal wijzigingen plaatsgevonden die het verzamelen van data veranderd hebben. Steeds vaker rijst de vraag wat GA4 nou oplevert, en wat het verschil is met de vorige versie van Google Analytics (die je overigens nog steeds kunt gebruiken). Genoeg reden voor ons om hier een blog over te schrijven!

Fundamentele wijzigingen in GA4

Zoals benoemd zijn er met de komst van GA4 een aantal facetten binnen het doormeten van jouw data veranderd. Binnen al deze facetten worden er drie fundamentele wijzigingen onderscheiden die de grootste impact hebben op deze nieuwe property.

De interface van GA4

Het eerste wat je waarschijnlijk zult opvallen is de vernieuwde weergave van de interface binnen GA4. Het aantal keuzemogelijkheden binnen de menustructuur is verminderd. Hierbij had Google het doel om de interface iets strakker en overzichtelijker te maken.

interface van GA4

Het zal je wellicht ook opvallen dat er een aantal mogelijkheden zijn verwijderd, zoals de integratie met Search Console. Een aantal zijn nog in ontwikkeling, maar het is ook de vraag of alles terugkomt in de vernieuwde weergave van GA4.

Event-based meetmodel

Binnen GA4 is de manier van meten aangepast. Voorheen lag de focus binnen Google Analytics Universal (GAU) op sessies en pageviews, waarbij events die op deze betreffende pagina plaatsvonden op het moment dat een gebruiker zich navigeerde op de pagina. In GA4 is de focus verschoven naar events.

event based model

Dit betekent als het ware dat je nu niet meer kijkt naar pageviews, maar naar interactie van een gebruiker op een pagina. Het doel van Google is hierbij om meer inzicht te geven in de betrokkenheid van een gebruiker op jouw website, of binnen een mobiele app. Alles wat je wilt gaan doormeten zul je moeten toevoegen als event, of beter bekend als gebeurtenis.

Cross-platform meten

In GA4 is het mogelijk om verzamelde data van jouw website te combineren met de data van jouw mobiele app. Zo krijg je meer inzicht in de prestaties van de verschillende platformen, en kun je deze eenvoudiger met elkaar vergelijken. Om dit te doen dien je binnen de GA4 property beide platformen toe te voegen als zogeheten gegevensstreams.

gegevensstream in GA4

Hierbij heb je de keuze binnen Web, IOS-app en Android-app. Hierbij is een Web-stream voor websites, en duiden de verschillende soorten apps op de besturingssystemen van Apple (iOS) en Windows (Android). Na het instellen van de stream begint GA4 met het verzamelen van de platform specifieke data.

Nieuw binnen GA4

Naast de benoemde en zogeheten fundamentele wijzigingen zijn er nog een aantal verschillen met GAU die je wellicht niet direct opvallen, maar waarvan het wel goed is om bewust van te zijn!

Automatisch meten van events

Binnen GA4 zijn er een aantal events automatisch aangemaakt binnen jouw gegevensstream. Waar je voorheen events zelf moest aanmaken, worden deze nu middels een druk op de knop doorgemeten onder ‘verbeterde meting’. Deze events vind je binnen een aangemaakte gegevensstream.

automatisch doormeten van events in GA4

Let er wel goed op dat je dit zelf moet inschakelen middels de button rechtsboven.

Bounce percentage

In GAU werd door velen het bouncepercentage gebruikt als indicatie voor de prestaties van een landingspagina. Vaak duidde een hoog percentage op de meeste pagina’s als indicatie dat de pagina niet aansloot op de verwachting of wens van een gebruiker.

In GA4 is het bouncepercentage, of bounce rate, echter niet meer aanwezig! Deze heeft plaats gemaakt voor ‘engaged sessions’. Een sessie moet hierbij aan een van de onderstaande voorwaarden voldoen:

Dit vertaalt zich naar de volgende statistieken:

De analysehub

Daarnaast is de analysehub toegevoegd. Deze kun je vinden in het menu onder ‘Analyse’. Binnen dit menu kun je zelf templaten aanmaken, of vooraf ingestelde templates gebruiken om analyses uit te voeren.

Een voorbeeld van een template is een zogeheten “Padanalyse” die je onder andere kunt gebruiken om inzichten te krijgen in de veschillende stappen binnen de afrekenmodule op jouw website of binnen jouw app.

Predictive Audiences

Ook is het mogelijk om gebruik te maken van zogeheten “predictive audiencies”. Dit zijn door Google aanbevelingen op basis van AI (artificial intelligence) voor een doelgroep. Op basis van online gedrag worden gebruikers ingedeeld in deze doelgroepen.

Op dit moment zijn er 4 predictive audiences beschikbaar:

Deze doelgroepen hebben betrekking op de waarschijnlijkheid dat iemand een aankoop doet of zich ergens voor inschrijft.

Predictive metrics

Binnen de analyse hub kun je ook kijken naar predicitive metrics. Binnen deze optie kun je de verschillende campagnes en hun prestaties met elkaar vergelijken. Zo kun je kijken welke campagne het beste heeft gepresteerd op basis van de mate van waarschijnlijkheid dat een gebruiker die via deze campagne binnen komt een aankoop doet. Dit is zeer waardevol bij het aansturen van de campagnes en het maken van optimalisatiekeuzes.

Heb jij naar aanleiding van dit artikel vragen over GA4, of kunnen wij jou ergens anders mee van dienst zijn? Neem dan gerust contact met ons op. Dit kan via ons contactformulier of via 050 700 15 35.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op