Een 404 pagina maken, hoe en waarom?

14 februari 2018

Een 404 error is de meest voorkomende foutmelding die gebruikers op het internet tegenkomen. De 404 error is een status code die aangeeft dat je op een pagina bent gekomen die niet bestaat, terwijl de server wel is gevonden. Er zijn meerdere redenen dat gebruikers deze foutmelding te zien krijgen. De belangrijkste redenen:

  • Er stond een verkeerde link op een andere pagina, waarop de bezoeker heeft geklikt;
  • Er is een typefout gemaakt in de URL;
  • De pagina is verwijderd of verplaatst.

Waarom is een 404 pagina belangrijk?

Voor gebruikers kan het natuurlijk bijzonder verwarrend zijn om op een 404 error te stuiten. Bezoekers proberen met hun goede gedrag iets te zoeken op jouw website, maar door een klein foutje in de URL gaat dat snel mis. Het is dan prettig dat je je bezoekers kunt helpen door middel van een goed ingerichte 404 pagina. Hierdoor kunnen zij alsnog vinden wat ze zoeken en verlies jij geen potentiële klant of lead door deze bezoekers op je website te houden.

Naast het feit dat een goede 404 pagina belangrijk is voor het gebruikersgemak op je website, is het ook zoekmachinevriendelijk om een 404 pagina te hebben ingesteld. Vooropgesteld, voorkomen is beter dan genezen. Voorkom dus altijd dat bezoekers op een 404 pagina terecht komen. Teveel 404 errors zorgen voor een lagere ranking in de zoekmachines. Het wel of niet instellen van een 404 pagina heeft géén directe invloed op je ranking, maar wel op je crawlbudget (zie onderstaande citaat van Google). Het is daarnaast belangrijk dat een 404 pagina altijd daadwerkelijk een 404 status code geeft. Dat klinkt logisch, maar gebeurt lang niet altijd en is daarmee de meest voorkomende fout bij het instellen van een 404 pagina!

Volgens Google Search Console:

“Het retourneren van een status code anders dan 404 of 410 voor een niet bestaande pagina […] kan problemen opleveren. Het geeft de zoekmachines door dat er een echte pagina hoort bij de URL, waardoor deze gecrawld en geïndexeerd wordt. Doordat Googlebot tijd spendeert aan niet bestaande pagina’s, kan dit ten koste gaan van de indexatie en crawl frequentie van jouw website. Het is aan te bevelen om altijd een 404 (Niet gevonden) of een 410 (Verdwenen) response code te retourneren bij een pagina die niet bestaat.”

Tips voor een goede 404 pagina

Voorbeelden van leuke 404 pagina’s

Hieronder een aantal voorbeelden van leuke, maar ook simpele 404-pagina’s. Of ze nu allemaal echt gebruiksvriendelijk zijn, dat is een tweede!

Bol.com

bol.com 404 pagina

 

Disney.nl

Disney 404 pagina

GeenStijl.nl

GeenStijl 404 pagina

Xbox.nl

Xbox 404 pagina

 

Natuurlijk vinden we onze eigen pagina ook erg geslaagd:

Rocket digital 404 pagina

 

Als je graag meer tips ontvangt over 404-pagina’s, dan kun je via de contactpagina contact met ons opnemen.

volg ons op