Soms moeten er gegevens gedeeld worden tussen de website en de Google Tag Manager. Bijvoorbeeld transactiegegevens of de bekeken producten. Om dat mogelijk te maken kunnen dataLayers geplaatst worden.
Sinds enkele maanden is het mogelijk om binnen Google Analytics een nieuwe property aan te maken, genaamd Google Analytics 4 (GA4). Met de komst van GA4 hebben er een aantal wijzigingen plaatsgevonden die het verzamelen van data veranderd hebben. Steeds vaker rijst de vraag wat GA4 nou oplevert, en wat het verschil is met de vorige versie van Google Analytics (die je overigens nog steeds kunt gebruiken). Genoeg reden voor ons om hier een blog over te schrijven!
Als fervent volger van ons blog herinner je je wellicht de post van Erik uit 2016 nog. In dat blog werd uit de doeken gedaan hoe je met behulp van de serviceproviders dimensie inzichtelijk krijgt welke bedrijven je website bezoeken. In het kort werd met behulp van de serviceproviders een aangepast rapport gemaakt waarin alle consumentenproviders uitgesloten werden.
Helaas heeft Google op 4 februari de support voor de serviceprovider dimensie stopgezet. Waarom Google gestopt is met de support is nog onbekend. Gelukkig is het met omwegen nog altijd mogelijk om de bedrijven die je website bezoeken in Google Analytics zichtbaar te krijgen!
Zie jij soms door de bomen het bos niet meer en kun je niet altijd even makkelijk de weg vinden in de Google Tag Manager?
Don’t worry, deze handleiding helpt je een heel eind op weg!
De Google Tag Manager heeft een nieuwe functionaliteit toegevoegd, trigger-groepen. Met trigger-groepen is het mogelijk om meerdere triggers te activeren voordat een tag wordt geactiveerd. Met deze update wordt het tracken van meer complexere tracking-issues makkelijker.
Zowel cross device tracking als attributie is een grote uitdaging voor veel marketeers. Dit komt doordat het voor veel webanalytics tools nauwelijks mogelijk is een gebruiker te herkennen op verschillende apparaten.
Facebook realiseert zich dit ook en gaat hier verandering in brengen. Onlangs hebben ze Facebook Attribution, of Facebook Toeschrijving, gelanceerd; een nieuwe tool van Facebook waarmee je meer inzicht krijgt in de stappen die mensen nemen om tot een conversie te komen.
Wat is Facebook Attribution precies en wat kun je als marketeer met deze tool? Je leest het in dit blog!
Google PageSpeed Insights (PSI) is een welbesproken tool die je kunt gebruiken om de snelheid van je website te testen. Google heeft de tool flink geupdated, in dit blog zijn de grootste wijzigingen op een rij gezet.
Afgelopen dinsdag presenteerde Google tijdens het Google Marketing Live event zijn nieuwste innovaties op het gebied van Ads en Analytics. Heb je Google Marketing Live gemist? Hieronder kan je het evenement bekijken. Heb je geen tijd om hier 90 minuten naar te kijken? Lees dan de belangrijkste updates in dit artikel.
Als je dit artikel leest sta je waarschijnlijk voor de uitdaging om je cookie banner AVG compliant te maken. Geen zorgen. We gaan je daarbij helpen! Dit doen we met behulp van Cookiebot; een AVG cookie banner die we gebruiken voor het plaatsen van onze cookies. Enjoy!
DataFeedWatch heeft onlangs een flink aantal updates uitgebracht ten behoeve van een betere en vooral efficiëntere feed optimalisatie. Naast deze updates volgen er een aantal bèta’s die de komende tijd getest kunnen worden door de gebruikers. Dit blog biedt een uitgebreid overzicht van de belangrijkste en meest waardevolle updates die DataFeedWatch uit gaat brengen.
Als organisatie word je er mee plat gegooid: de ePrivacy Verordening. Deze nieuwe cookiewet stelt dat cookies vanaf mei 2018 alleen zijn toegestaan, wanneer de bezoeker er bewust en vrijwillig toestemming voor heeft gegeven, óf de geplaatste cookies puur functioneel van aard zijn óf enkel dienen voor het bijhouden van webstatistieken. Deze laatste voorwaarde geldt niet perse voor een derde partij zoals Google. What?! Geen paniek, gelukkig kunnen we Google Analytics privacy-vriendelijk instellen. In dit blog lees je hoe!
Met deze AVG-checklist ben je op de goede weg om jouw website te laten voldoen aan de nieuwe regelgeving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) of General Data Protection Regulation (GDPR). Deze nieuwe Europese privacy wetgeving is vanaf 25 mei 2018 van toepassing.
De AVG/GDPR heeft – zoals je waarschijnlijk al weet – betrekking op de gegevensverwerking van de gehele organisatie, zowel naar binnen als naar buiten toe. In dit artikel concentreren we ons op de gevolgen voor websites en bieden we je een AVG-checklist met zeven stappen waar je naar moet kijken om jouw website AVG-ready te maken.
Update 15 november 2018: Google PageSpeed Insights heeft een grote update gehad! Benieuwd naar de veranderingen? In dit blog zijn de grootste wijzigingen op een rij gezet.
Wil je weten hoe je de laadtijd van jouw website verbetert? Dan ben je op de juiste plek. In deze uitgebreide gids leer je alles over de punten waarop Google PageSpeed Insights je website beoordeelt. Daarnaast geven we je voor elk punt concrete actiepunten om je website sneller te maken. Laten we beginnen!
Leestijd: 25 minuten
Heb je nu geen tijd om het blog te lezen? Download dan gratis het E-book!
Vanaf 25 mei 2018 gaan we hoogstwaarschijnlijk afscheid nemen van de huidige Nederlandse cookiewet. Deze gaat plaatsmaken voor de nieuwe Europese cookiewet, namelijk de ePrivacy Verordening. Een van de mogelijke gevolgen van deze nieuwe cookiewet is dat Google Analytics cookies niet mogen worden geplaatst zonder dat de internetgebruiker hier toestemming voor heeft gegeven.
Benieuwd wat er gaat veranderen op het gebied van cookies? In deze blogpost zetten we de grootste gevolgen van de Europese cookiewet uiteen.
Update 30 maart 2018:
De ePrivacy Verordening zal naar alle waarschijnlijkheid pas in 2019 in werking treden. Tijdens een hoorzitting voor deskundigen hebben Duitse regeringsfunctionarissen laten weten dat het wetgevingsproces niet voor de zomer (of zelf de herfst) van 2018 wordt afgerond. Aangezien deze Europese wetgeving een overgangsfase van tenminste twaalf maanden kent, is de verwachting dat de verordening niet voor 2019 van kracht wordt.
Het leven van een blogger is een stuk leuker als hij weet dat zijn blogs gelezen worden. Met de basis configuratie van Google Analytics kan je niet zien of mensen je blog volledig hebben gelezen. Hier gaan we verandering in brengen door het scrollgedrag van je bezoekers te meten.
Vorige week hostte Google haar jaarlijkse conferentie, genaamd Google Marketing Next. Het evenement wordt gekenmerkt door de aankondiging van grote en kleine innovaties binnen Ads, Analytics en DoubleClick. In dit artikel een update!
Ben je je aan het verdiepen in online marketing? Bereid je maar voor. Er zal een wereld voor je open gaan, want the sky is the limit in de digitale omgeving. Dit heb ik onlangs zelf mogen ervaren, want hoewel ik Marketing heb gestudeerd was tot voor kort de online kant van het verhaal mij relatief onbekend. Waar traditionele media nog voornamelijk aan massa communicatie doen, maakt online marketing het mogelijk om op een zeer specifiek niveau te targetten.
Veel bedrijven gebruiken Google Analytics voor het vastleggen, meten, rapporteren en analyseren van gegevens van hun website of mobiele app. Wie deze gratis dienst van Google succesvol installeert kan zien hoeveel bezoekers de website bezoeken, hoe ze de website hebben gevonden en welke acties ze hebben uitgevoerd. Niet alleen consumenten bezoeken je website, ook bedrijven. Voor deze inzichten is er binnen Google Analytics het serviceprovider rapport.