Web Analytics

Facebook Attribution: cross-device tracking op een hoger niveau

6 december 2018 Erik Dijkman

Zowel cross device tracking als attributie is een grote uitdaging voor veel marketeers. Dit komt doordat het voor veel webanalytics tools nauwelijks mogelijk is een gebruiker te herkennen op verschillende apparaten.

Facebook realiseert zich dit ook en gaat hier verandering in brengen. Onlangs hebben ze Facebook Attribution, of Facebook Toeschrijving, gelanceerd; een nieuwe tool van Facebook waarmee je meer inzicht krijgt in de stappen die mensen nemen om tot een conversie te komen.

Wat is Facebook Attribution precies en wat kun je als marketeer met deze tool? Je leest het in dit blog!

Google PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights’ update

15 november 2018 Jacobien van Klinken

Google PageSpeed Insights (PSI) is een welbesproken tool die je kunt gebruiken om de snelheid van je website te testen. Google heeft de tool flink geupdated, in dit blog zijn de grootste wijzigingen op een rij gezet.

Google Tag Manager Basics

Google Tag Manager – de Basics

19 juli 2018 Marieke Schulenburg

Zie jij soms door de bomen het bos niet meer en kun je niet altijd even makkelijk de weg vinden in de Google Tag Manager?

Don’t worry, deze handleiding helpt je een heel eind op weg!

Google marketing live 2018

Google Marketing Live 2018: nieuwste Ads en Analytics innovaties

10 juli 2018 Erik Dijkman

Afgelopen dinsdag presenteerde Google tijdens het Google Marketing Live event zijn nieuwste innovaties op het gebied van Ads en Analytics. Heb je Google Marketing Live gemist? Hieronder kan je het evenement bekijken. Heb je geen tijd om hier 90 minuten naar te kijken? Lees dan de belangrijkste updates in dit artikel.

Cookiebot: de eerste AVG cookie banner

25 mei 2018 Erik Dijkman

Als je dit artikel leest sta je waarschijnlijk voor de uitdaging om je cookie banner AVG compliant te maken. Geen zorgen. We gaan je daarbij helpen! Dit doen we met behulp van Cookiebot; een AVG cookie banner die we gebruiken voor het plaatsen van onze cookies. Enjoy!

De nieuwe onmisbare features in DataFeedWatch

2 mei 2018 Arjan Klaassen

DataFeedWatch heeft onlangs een flink aantal updates uitgebracht ten behoeve van een betere en vooral efficiëntere feed optimalisatie. Naast deze updates volgen er een aantal bèta’s die de komende tijd getest kunnen worden door de gebruikers. Dit blog biedt een uitgebreid overzicht van de belangrijkste en meest waardevolle updates die DataFeedWatch uit gaat brengen.

AVG-checklist

Google Analytics privacy-vriendelijk instellen: 6 stappen

13 april 2018 Jacobien van Klinken

Als organisatie word je er mee plat gegooid: de ePrivacy Verordening. Deze nieuwe cookiewet stelt dat cookies vanaf mei 2018 alleen zijn toegestaan, wanneer de bezoeker er bewust en vrijwillig toestemming voor heeft gegeven, óf de geplaatste cookies puur functioneel van aard zijn óf enkel dienen voor het bijhouden van webstatistieken. Deze laatste voorwaarde geldt niet perse voor een derde partij zoals Google. What?! Geen paniek, gelukkig kunnen we Google Analytics privacy-vriendelijk instellen. In dit blog lees je hoe!

AVG-checklist

AVG-checklist: jouw website in 7 stappen AVG-ready

30 maart 2018 Erik Dijkman

Met deze AVG-checklist ben je op de goede weg om jouw website te laten voldoen aan de nieuwe regelgeving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) of General Data Protection Regulation (GDPR). Deze nieuwe Europese privacy wetgeving is vanaf 25 mei 2018 van toepassing.

De AVG/GDPR heeft – zoals je waarschijnlijk al weet – betrekking op de gegevensverwerking van de gehele organisatie, zowel naar binnen als naar buiten toe. In dit artikel concentreren we ons op de gevolgen voor websites en bieden we je een AVG-checklist met zeven stappen waar je naar moet kijken om jouw website AVG-ready te maken.

Google PageSpeed Insights: de ultieme gids

PageSpeed Insights: verbeter je sitespeed met deze ultieme gids

27 februari 2018 Erik Dijkman

Update 15 november 2018: Google PageSpeed Insights heeft een grote update gehad! Benieuwd naar de veranderingen? In dit blog zijn de grootste wijzigingen op een rij gezet.

Wil je weten hoe je de laadtijd van jouw website verbetert? Dan ben je op de juiste plek. In deze uitgebreide gids leer je alles over de punten waarop Google PageSpeed Insights je website beoordeelt. Daarnaast geven we je voor elk punt concrete actiepunten om je website sneller te maken. Laten we beginnen!

Leestijd: 25 minuten

Heb je nu geen tijd om het blog te lezen? Download dan gratis het E-book!

 

europese-cookiewet-eprivacy-verordening-1

Wat verandert er door de nieuwe Europese cookiewet (ePrivacy Verordening) in 2018?

1 november 2017 Erik Dijkman

Vanaf 25 mei 2018 gaan we hoogstwaarschijnlijk afscheid nemen van de huidige Nederlandse cookiewet. Deze gaat plaatsmaken voor de nieuwe Europese cookiewet, namelijk de ePrivacy Verordening. Een van de mogelijke gevolgen van deze nieuwe cookiewet is dat Google Analytics cookies niet mogen worden geplaatst zonder dat de internetgebruiker hier toestemming voor heeft gegeven.

Benieuwd wat er gaat veranderen op het gebied van cookies? In deze blogpost zetten we de grootste gevolgen van de Europese cookiewet uiteen.

Update 30 maart 2018:
De ePrivacy Verordening zal naar alle waarschijnlijkheid pas in 2019 in werking treden. Tijdens een hoorzitting voor deskundigen hebben Duitse regeringsfunctionarissen laten weten dat het wetgevingsproces niet voor de zomer (of zelf de herfst) van 2018 wordt afgerond. Aangezien deze Europese wetgeving een overgangsfase van tenminste twaalf maanden kent, is de verwachting dat de verordening niet voor 2019 van kracht wordt.

Blog Scroll Tracking

Meet het scrollgedrag van je bezoekers in Google Analytics

30 juni 2017 Erik Dijkman

Het leven van een blogger is een stuk leuker als hij weet dat zijn blogs gelezen worden. Met de basis configuratie van Google Analytics kan je niet zien of mensen je blog volledig hebben gelezen. Hier gaan we verandering in brengen door het scrollgedrag van je bezoekers te meten.

google_marketing_next_2017

Google Marketing Next 2017: alle innovaties op een rij

30 mei 2017 Erik Dijkman

Vorige week hostte Google haar jaarlijkse conferentie, genaamd Google Marketing Next. Het evenement wordt gekenmerkt door de aankondiging van grote en kleine innovaties binnen Ads, Analytics en DoubleClick. In dit artikel een update!

Google Analytics Logo

Google Analytics voor beginners – Stap 1

3 oktober 2016 Jacobien van Klinken

Ben je je aan het verdiepen in online marketing? Bereid je maar voor. Er zal een wereld voor je open gaan, want the sky is the limit in de digitale omgeving. Dit heb ik onlangs zelf mogen ervaren, want hoewel ik Marketing heb gestudeerd was tot voor kort de online kant van het verhaal mij relatief onbekend. Waar traditionele media nog voornamelijk aan massa communicatie doen, maakt online marketing het mogelijk om op een zeer specifiek niveau te targetten.

Ontdek welke bedrijven je website bezoeken met Google Analytics

14 augustus 2016 Erik Dijkman

Veel bedrijven gebruiken Google Analytics voor het vastleggen, meten, rapporteren en analyseren van gegevens van hun website of mobiele app. Wie deze gratis dienst van Google succesvol installeert kan zien hoeveel bezoekers de website bezoeken, hoe ze de website hebben gevonden en welke acties ze hebben uitgevoerd. Niet alleen consumenten bezoeken je website, ook bedrijven. Voor deze inzichten is er binnen Google Analytics het serviceprovider rapport.

14 Calculated Metrics in Google Analytics voor E-commerce

13 november 2015 Erik Dijkman

Een langverwachte functie is nu beschikbaar in Google Analytics: calculated metrics. Hiermee kun je op basis van bestaande metrics je eigen metrics maken. Calculated metrics, in de Nederlandse interface beter bekend als ‘berekende statistieken’, is nog in bèta maar zal de komende tijd uitgerold worden over alle accounts. In dit artikel een overzicht met 14 Calculated Metrics in Google Analytics voor E-commerce.

Google Analytics Site Search: Waarom & hoe?

29 oktober 2015 Julius Langenberg

Zowel Google AdWords als Analytics zitten vol met opties en mogelijkheden. Sommigen daarvan zijn cruciaal voor het slagen van een campagne, andere zijn minder bekend dan wel noodzakelijk. Toch kunnen ook de minder bekende functies wel degelijk een bijdrage leveren aan het rendement van je campagne. In dit artikel het hoe, wat en waarom van Site Search.

Begrijp het aankoopproces van je klant

21 maart 2014 Pieter Majoor

Eind januari kondigde AdWords een nieuwe functionaliteit aan op haar Google+ pagina: Attribution Modeling. Standaard worden conversies toegekend aan de laatste klik, daar zoekers mogelijk een heel pad afleggen alvorens ze overgaan tot het doen van een aankoop. Is het reëel dat het laatste zoekwoord er met de credits vandoor gaat? Liggen er kansen om meer potentiële klanten te bereiken door het zoekwoord dat de ‘voorzet’ gegeven heeft ook mee te laten delen in de conversie?

Helft e-commerce mobiel in 2018

14 maart 2014 Pieter Majoor

Zakenbank Goldman Sachs verwacht dat de helft van alle e-commerce in 2018 via mobiel verloopt, zo was deze week te lezen op Emerce. Reden voor ons om een blik te werpen op de actuele stand van zaken bij onze e-commerce opdrachtgevers. Wat is het aandeel van tablets en mobiel? En hoe converteert het?