Serviceproviders geschrapt? Niet als je deze truc gebruikt

17 februari 2020

Als fervent volger van ons blog herinner je je wellicht de post van Erik uit 2016 nog. In dat blog werd uit de doeken gedaan hoe je met behulp van de serviceproviders dimensie inzichtelijk krijgt welke bedrijven je website bezoeken. In het kort werd met behulp van de serviceproviders een aangepast rapport gemaakt waarin alle consumentenproviders uitgesloten werden.

Helaas heeft Google op 4 februari de support voor de serviceprovider dimensie stopgezet. Waarom Google gestopt is met de support is nog onbekend. Gelukkig is het met omwegen nog altijd mogelijk om de bedrijven die je website bezoeken in Google Analytics zichtbaar te krijgen!

De oplossing zit hem in het maken van een custom dimensie welke in het voorbeeld Serviceprovider v2 genoemd wordt. Door onderstaande stappen te volgen krijg je deze dimensie gevuld met de ISP’s van je bezoekers.

Google Analytics gereed maken

Navigeer binnen Google Analytics naar Beheerder -> Aangepaste definities -> Aangepaste dimensies. Maak daar een nieuwe aangepaste dimensie aan en geef deze een passende naam. Als bereik kan je kiezen voor Sessie.

Aangepaste dimensie voor serviceprovider v2

Na het aanmaken krijg je een bevestigingsscherm met instructies voor het direct plaatsen in de code van de dimensie. Aangezien we voor deze oplossing gebruikmaken van de Google Tag Manager hoef je hier nog niets mee. Klik op gereed zodat je terugkeert naar het overzicht van al je aangepaste dimensies. Hier zie je dat je zojuist aangemaakte dimensie een indexnummer gekregen heeft. Dat indexnummer hebben we zo meteen nodig in de Google Tag Manager.

aangepaste dimensie met indexnummer

Ga naar je aangepaste rapport toe die je ingesteld hebt zoals in het eerdere blog uitgelegd werd. Hier hoef je maar twee dingen te wijzigen. Namelijk de dimensie van serviceprovider naar serviceproviders v2 en hetzelfde geldt voor de filtering.

Het klopt dat je nu nog geen data ziet. Om die data beschikbaar te krijgen moeten we dat eerst verzamelen. Om het verzamelen te starten gaan we naar de Google Tag Manager.

Instellen van de Google Analytics tag in de Tag Manager

Als basis voor deze oplossing is de code van Ruben Vezzoli gebruikt. Hoewel hij het script voor een totaal ander doel nodig had helpt het ook voor ons doel.

Als eerst maken we de html tag aan met onderstaand script daarin. Dit script maakt gebruik van een api om de isp-naam van de bezoeker op te vragen. Vervolgens wordt de ontvangen waarde opgeslagen in een datalayer. De tag wordt gelijk op de pave view/paginaweergave geladen. Dit omdat het genereren van de datalayer een moment nodig heeft en de waarde anders niet op tijd beschikbaar is voor Google Analytics.

<script>
 function getIP(json) {
  dataLayer.push({"event":"ispEvent","ispName" : json.isp});
  }
</script>
<script src="//extreme-ip-lookup.com/json/?callback=getIP" async defer></script>
Google tag manager tagconfiguratie aangepaste html

De volgende stap is om de datalayer bruikbaar te maken in de vorm van een variabele voor gegevenslaag. Door daar ispName aan te roepen krijg je de isp naam zoals die uit de API naar voren kwam bruikbaar.

Google Tag Manager datalayer met isp informatie aanmaken

Tot slot moet de waarde die we zojuist uitgelezen hebben nog doorgestuurd worden naar Google Analytics. Om dat te doen ga je naar de variabele voor je Google Analytics instellingen. Dit is de variabele waar je onder andere de UA-code opgegeven hebt en eventuele privacy instellingen etc.

Klap het menu Meer instellingen uit en vervolgens Aangepaste dimensies. Hier komt het index getal van de aangemaakte dimensie in Google Analytics weer van pas. Vul de indexwaarde, in het voorbeeld dus 2, in bij de index kolom. Vervolgens kan je in de dimensiewaarde de datalayer aanroepen. Type {{ en kies vervolgens de variabele voor gegevenslaag die we zojuist aangemaakt hebt.

Google Analytics variabele voorzien van custom dimensie

Als je Google Analytics ook op de paginaweergave laadt zal je zien dat de datalayer nog leeg is. Om dat te voorkomen verplaats je Google Analytics naar het venster geladen event.

Controleren of alles werkt

In principe hebben we nu alle stappen doorlopen. Om te controleren of alles goed werkt zet je de Google Tag Manager in voorbeeldmodus en open je de website. Hier kan je binnen je tag kijken of de dimensie goed doorgeschoten wordt, maar je kan ook de Google Tag Assistant gebruiken.

Open in de Tag Assistant je Google Analytics tag. Selecteer het event (pageview) en vervolgens de custom metrics. Als het goed is zie je nu je eigen ISP terugkomen als aangepaste dimensie!

Controleren met de Google Tag Assistant

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "LocalBusiness", "address": { "@type": "PostalAddress", "addressLocality": "Groningen, Nederland", "postalCode": "9723ZA", "streetAddress": "Helperpark 288b" }, "image": { "@type": "ImageObject", "url": "https://www.rocketdigital.nl/wp-content/themes/rocketdigital/images/logo.png", "width": 256, "height": 81 }, "aggregateRating": { "@type": "AggregateRating", "bestRating": "10", "worstRating": "1", "ratingValue": "9.8", "reviewCount": "60" }, "sameAs": [ "https://www.facebook.com/rocketdigitalbv/", "https://www.linkedin.com/company/rocketdigitalbv/", "https://twitter.com/rocketdigitalbv" ], "name" : "Rocket Digital", "url" : "https://www.rocketdigital.nl/", "telephone": "0507001535", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "https://www.rocketdigital.nl/wp-content/themes/rocketdigital/images/logo.png", "width": 256, "height": 81 } }