Welke flexibele biedstrategie gaat jouw campagne een boost geven?

15 maart 2016

Flexibele biedstrategieën (ook wel Smart Bidding of automatische biedstrategieën genoemd) geven adverteerders de mogelijkheid om een automatische biedstrategie in te zetten voor een specifieke campagne, advertentiegroep of zoekwoord. De strategieën zijn bedoeld om verbeteringen aan te brengen in het aantal conversies, het aantal klikken, het rendement op advertentie-uitgaven en/of het conversiepercentage.

Google AdWords heeft momenteel 7 verschillende biedstrategieën. In dit artikel lees je welke er zijn, wanneer je ze kan gebruiken, waar je op moet letten én voor welke campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden ze geschikt zijn.

Overzicht: welke biedstrategieën zijn er?

Locatie van doelzoekpagina

Wil je dat jouw advertentie bovenaan de pagina of op de eerste pagina van de zoekresultaten staat en wil je geen omkijken hebben naar het instellen van biedingen? Gebruik dan de flexibele biedstrategie ‘Locatie van doelzoekpagina’ en laat het AdWords systeem je biedingen automatisch verhogen of verlagen om de advertentie weer te geven op de gewenste positie.

Wanneer te gebruiken: Gebruik deze biedstrategie wanneer een plek op de eerste pagina of bovenaan de eerste pagina belangrijk is voor het behalen van de doelstelling en kosten geen beperkende factor is. Denk bijvoorbeeld aan een naamsbekendheid campagne waarbij je adverteert op hoog competitieve zoekwoorden.

Wanneer niet te gebruiken: Deze strategie is niet geschikt voor situaties waarin er een beperkt budget is of er gewerkt wordt met specifieke ROAS of CPA doelen.

Geschikt voor: campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden die het Zoeknetwerk targeten.

Google zal het bod meerdere keren per dag aanpassen om de gewenste positie te behalen. Hiervoor gebruikt Google het ‘geschat bod voor eerste pagina’ of het ‘geschat bod voor boven aan de pagina’ van de afgelopen zeven dagen. Let op: plaatsing is met deze strategie niet gegarandeerd! Het resultaat van de advertentieveiling is namelijk afhankelijk van de concurrentie en de kwaliteitsscore. Aangezien Google geen real time data gebruikt voor bodaanpassingen, kunnen wijzigingen in kwaliteitsscore en wijzigingen bij de concurrentie zorgen voor een lagere positie.

Doel-CPA

Werk je met een gemiddelde CPA (kosten per acquisitie) en wil je zoveel mogelijk conversies behalen binnen de gewenste CPA? Dan is de biedstrategie ‘doel-CPA’ het testen waard. ‘Doel-CPA’ is een Smart Bidding-strategie waar Google biedingen bij elke advertentieveiling automatisch aanpast, met als doel om zoveel mogelijk conversies te genereren tegen de door jou ingestelde doelkosten per acquisitie (doel-CPA).

Wanneer te gebruiken: Gebruik deze biedstrategie wanneer je zoveel mogelijk conversies wil behalen tegen een van tevoren bepaalde CPA.

Wanneer niet te gebruiken: Deze strategie is niet geschikt wanneer je controle wilt behouden over je bestaande bodaanpassingen, zoals de bodaanpassingen in de advertentieplanning. Gebruik deze strategie ook niet voor campagnes die veel telefonische leads ontvangen, die niet gemeten worden in AdWords.

Geschikt voor: campagnes en advertentiegroepen in het Zoeknetwerk en Display Netwerk die in de afgelopen 30 dagen minimaal 15 conversies hebben gegenereerd. Doel-CPA werkt het best wanneer je campagne in de afgelopen 30 dagen minimaal 50 conversies heeft behaalt.

Het systeem van Google zal aan de hand van historische gegevens van de campagne een aanbevolen doel-CPA voorstellen. Deze aanbeveling wordt berekend aan de hand van de daadwerkelijke CPA prestaties van de afgelopen weken. Zodra er een doel-CPA is ingesteld, zal het systeem van Google automatisch de biedingen verhogen of verlagen en sturen op zoveel mogelijk conversies in plaats van zoveel mogelijk klikken. Let op: Google zal alle huidige bodaanpassingen niet gebruiken bij deze strategie. De enige uitzondering hierop is een mobiele bodaanpassing van -100%.

Denk er om dat het instellen van een biedstrategie alleen geen garantie voor succes is. Er zijn namelijk twee andere essentiële onderdelen die bijdragen aan het succes van biedstrategieën gericht op conversies, namelijk accountmanagement en een juiste conversiemeting. Factoren waar Google geen invloed op heeft, zoals wijzigingen in de website, zoektermen en advertenties zullen moeten worden geoptimaliseerd en gemanaged. Conversiemeting is belangrijk, omdat Google bij het instellen van biedingen gebruik maakt van de beschikbare conversiedata. Voor een optimale werking zullen (waar mogelijk) cross device conversies en telefonische conversies ook gemeten moeten worden.

Doel-ROAS

Wil je voor elke €1,- aan AdWords kosten X euro aan omzet ontvangen? Maak dan gebruik van de Smart Bidding-strategie ‘doel-ROAS’. De werkwijze van deze biedstrategie heeft veel overeenkomsten met de strategie ‘doel-CPA’. Het verschil zit hem in het feit dat ‘doel-ROAS’ stuurt op een zo hoog mogelijke conversiewaarde én tegelijkertijd streeft naar een ROAS dat overeenkomt met het vooraf ingestelde doel-ROAS.

Wanneer te gebruiken: Gebruik deze strategie wanneer conversies verschillende waarden hebben en elke conversie een bepaald rendement moet behalen op de advertentie-uitgaven.

Wanneer niet te gebruiken: Deze strategie is niet geschikt voor campagnes waarvan de conversiewaarden niet bekend zijn of niet worden gemeten.

Geschikt voor: campagnes en advertentiegroepen met als campagnetype Alleen in het Zoeknetwerk, Zoeknetwerk met Display Select, Alleen Display Netwerk of Shopping die in de afgelopen 45 dagen minimaal 20 conversies hebben gegenereerd.  Doel-ROAS werkt het best wanneer je campagne in de afgelopen 30 dagen minimaal 50 conversies heeft gehaald.

Wil je voor elke €1,- aan AdWords kosten €5,- aan omzet ontvangen? Stel dan een doel-ROAS in van 500%. AdWords berekent de ROAS namelijk als volgt: conversiewaarde ÷ advertentiekosten x 100%. Wanneer je voor het eerst een doel-ROAS instelt, is het belangrijk dat je kijkt naar de ROAS van de afgelopen 30 dagen. Dit om te voorkomen dat je een te hoge ROAS instelt en de hoeveelheid relevant verkeer flink daalt.

Overtreffingspercentage

Wil je dat jouw advertentie boven de advertentie van een specifieke concurrent staat? Gebruik dan de Smart Bidding-strategie ‘overtreffingspercentage’. ‘Overtreffingspercentage’ stelt biedingen automatisch in met als doel om een hogere positie te behalen dan advertenties van een concurrerend domein.

Wanneer te gebruiken: Gebruik deze strategie voor situaties waarin het belangrijk is om een hogere positie te verkrijgen dan een specifieke concurrent en kosten geen beperking zijn.

Wanneer niet te gebruiken: Wanneer er een laag overlappercentage is met het concurrerende domein, is deze strategie niet aan te raden. Deze strategie wijzigt biedingen namelijk per zoekwoord en niet per advertentieveiling.

Geschikt voor: campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden die het Zoeknetwerk targeten.

Bij het aanmaken van de biedstrategie ‘overtreffingspercentage’ vul je het concurrerende domein in, het overtreffingspercentage en het maximale bod dat je wil betalen om het doel te behalen. Het overtreffingspercentage is het percentage veilingen waarin het concurrerende domein moet worden overtroffen. Het overtreffingspercentage wordt dagelijks door AdWords geüpdatet. Biedingen worden om deze reden ook dagelijks bijgewerkt.

Maak een weloverwogen beslissing voordat er getest wordt met deze strategie. Biedingen worden namelijk niet per advertentieveiling aangepast, maar per zoekwoord. Het inzetten van deze strategie op een domein met een laag overlappercentage, kan hoge kosten met zich meebrengen. Start bijvoorbeeld met een aantal zoekwoorden waar het overlappercentage met het concurrerende domein erg hoog is.

Klikken maximaliseren

Is het doel om zoveel mogelijk verkeer naar de website te sturen en zijn er geen ROAS of CPA doelen? Kies dan voor de Smart Bidding-strategie ‘klikken maximaliseren’ (voorheen ‘Automatisch bieden’). Bij deze biedstrategie zal AdWords biedingen automatisch aanpassen, met als doel om zoveel mogelijk klikken te genereren tegen het door jou vastgestelde dagbudget.

Wanneer te gebruiken: Gebruik deze strategie wanneer het primaire doel is om het aantal klikken te maximaliseren.

Wanneer niet te gebruiken: Deze strategie is niet geschikt wanneer het doel is om conversies te behalen binnen een vastgestelde CPA of ROAS.

Geschikt voor: campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden met als campagnetype Alleen in het Zoeknetwerk, Zoeknetwerk met Display Select, Alleen Display Netwerk of Shopping.

Met de biedstrategie ‘Klikken maximaliseren’ stel je een doelbedrag in dat AdWords per dag kan gebruiken voor alle campagnes die gebruik maken van deze biedstrategie. Tip: gebruik een aangepaste advertentieplanning om het aantal klikken op bepaalde dagen of tijdstippen te maximaliseren.

Verbeterde CPC

Wil je zoveel mogelijk conversies behalen, maar toch de controle behouden over de zoekwoordbiedingen? Kies dan voor de biedstrategie ‘Verbeterde CPC’. ‘Verbeterde CPC’ is een flexibele biedstrategie die automatisch biedingen verhoogt voor klikken waar de kans groter is op een conversie.

Wanneer te gebruiken: Gebruik deze strategie wanneer het primaire doel is om het aantal conversies te verhogen, maar je als adverteerder toch de controle behoudt over de biedingen.

Wanneer niet te gebruiken: Deze strategie is niet geschikt wanneer het budget een beperkende factor is óf niet alle conversies worden gemeten.

Geschikt voor: campagnes en advertentiegroepen met als campagnetype Alleen in het Zoeknetwerk, Zoeknetwerk met Display Select, Alleen Display Netwerk of Shopping.

Voordat je gebruik kan maken van ‘Verbeterde CPC’ zal je conversies moeten meten. Voor de beste resultaten is het ook raadzaam dat je campagne de afgelopen 30 dagen minimaal 15 conversies heeft behaald. Zodra ‘Verbeterde CPC’ is ingesteld zal het systeem van AdWords biedingen met maximaal 30% verhogen en maximaal 100% verlagen op basis van de waarschijnlijkheid dat een klik tot een conversie leidt. In eerste instantie wijzigt het systeem van AdWords de biedingen voor 50% van de veilingen. Voor de andere 50% wordt het handmatig bod gebruikt. AdWords zal de prestaties van de twee sets met elkaar vergelijken en hier vervolgens aanpassingen op doen.

Aantal conversies maximaliseren

Wil je zoveel mogelijk conversies behalen met je campagne en heb je geen CPA-doel of ROI-doel? Kies dan voor de biedstrategie ‘Aantal conversies maximaliseren’. ‘Aantal conversies maximaliseren’ is een flexibele biedstrategie waarbij machine learning wordt toegepast om biedingen voor elke veiling te optimaliseren. Het doel is simpel: zoveel mogelijk conversies genereren binnen het door jou vastgestelde budget.

Wanneer te gebruiken: Gebruik deze strategie wanneer het primaire doel is om zoveel mogelijk conversies te behalen en er geen specifiek CPA- of ROI-doel is.

Wanneer niet te gebruiken: Deze strategie is niet geschikt wanneer het doel is om conversies te behalen binnen een vastgestelde CPA of ROAS.

Geschikt voor: campagnes en advertentiegroepen met als campagnetype Alleen in het Zoeknetwerk, Zoeknetwerk met Display Select, Alleen Display Netwerk of Shopping.

Voordat je gebruik kan maken van ‘Aantal conversies maximaliseren’ zal je conversies bijhouden moeten instellen. Controleer daarnaast of de campagne geen gebruik maakt van een gedeeld budget, want voor deze biedstrategie is een eigen budget nodig. Wanneer je deze biedstrategie test op een bestaande campagne, hou dan rekening met een aanzienlijke verhoging van de kosten en/of CPA.

Gerelateerde berichten

Nieuw in Google Ads: voeg een websitelink toe aan een beladvertentie

Maar dit gaat veranderen! Het is namelijk mogelijk om een websitelink in de advertentie toe te voegen. Hiermee krijgt iemand binnen het zoeknetwerk zelf de […]

Google Ads

De verbeterde standaardweergave wordt de nieuwe standaard

Een korte opfrisbeurt: welke mogelijkheden zijn er momenteel? Standaardweergave: Google optimaliseert de dagelijkse uitgaven op basis van de gebruikers. Het dagbudget wordt verdeeld over de […]

volg ons op