Cases

Alpha Men

Care for Skin & The Alpha Men

Organische verkeer ruim 150% gegroeid

Sinds 2015 werken we samen met de merken Care for Skin  en The Alpha Men, waardoor we in 2020 het vijfjarig jubileum hebben mogen vieren. Een mijlpaal waar wij enorm trots op zijn!

Care for Skin is opgericht in 2011 en is een webshop voornamelijk gericht op huidverzorging. In 2014 is hier een nieuwe shop aan toegevoegd: The Alpha Men. Dit is een snel groeiende webshop op het gebied van verzorging voor mannen. Denk hierbij aan haarstyling, baardstyling en scheerproducten. Twee compleet andere doelgroepen, maar dezelfde doelen: het uitbreiden van twee toffe merken en dé webshop zijn op het gebied van verzorging.

Beide webshops verkopen kwalitatief hoogwaardige producten. Daarnaast spelen de shops in op het creëren van een sterke merkbeleving rondom de merken. Dit wordt gerealiseerd door onder andere inspirerende blogs te delen, een uitstekende klantenservice, zichtbaarheid via de socials en branded verzenddozen.

Cedric van Dijken (oprichter) over samenwerking met Rocket Digital:

‘’We ervaren de samenwerking met Rocket Digital als een echt samen, je merkt aan alles dat we voor de shops hetzelfde doel voor ogen hebben; leveren van topprestaties en een autoriteit worden binnen ons vakgebied. Die service, samen met expertise die Rocket Digital in huis heeft en zekere nuchterheid, maakt het een gouden samenwerking.”

Google Ads campagnes

Voor beide webshops is het betaalde verkeer een belangrijke bron voor verkopen. Sinds de livegang van beide shops is er enorm veel veranderd. Bij aanvang van de samenwerking stonden er een 10-tal campagnes live, terwijl dit er momenteel 175 zijn (and counting).

Google Shopping

Google Shopping is binnen het betaalde verkeer een van de grootste kanalen. Door de stevige concurrentie binnen Google Shopping zijn er de afgelopen jaren diverse strategieën gebruikt, waaronder een brand/non-brand strategie.

Door het grote volume binnen de Shopping campagnes speelt Smart Bidding een grote rol. Aangezien de Google Shopping campagnes omzet gedreven zijn draaien deze campagnes succesvol op een doel-ROAS biedstrategie. Hiermee wordt beschikbare data optimaal gebruikt door de algoritmes van Google. Daarnaast is dit een slimme en efficiënte manier van werken.

YouTube advertising

Het afgelopen jaar zijn wij begonnen met YouTube advertising voor The Alpha Men. Er zijn verschillende toffe video’s gemaakt die geschikt zijn voor diverse doelgroepen, zoals scheren en haarstyling. Daarnaast is er een brandmovie geschoten die perfect is voor remarketing. Het filmpje vind je hieronder.

Door middel van remarketing blijven we top-of-mind bij voormalig websitebezoekers. Uiteraard wordt hier o.a. onderscheid gemaakt tussen bezoekers die slecht enkele pagina’s hebben bekeken, de winkelwagen hebben bekeken en/of zelfs een aankoop hebben gedaan.

Resultaten SEA

Search Engine Optimization (SEO)

Aan het begin van de samenwerking lag de focus voornamelijk op het optimaliseren en beheren van de Google Ads accounts. Gedurende de looptijd is de focus verlegd naar het totale online marketing plaatje. Hierbij wordt logischerwijs ook de organische (gratis) vindbaarheid van beide webshops verbeterd.

Met de SEO werkzaamheden rondom strategische zoektermen worden veel extra top-5 posities bemachtigd in korte tijd. Vanaf een top-5 positie neemt het aantal personen dat op jouw zoekresultaat klikt enorm toe. Over het algemeen kijken gebruikers van zoekmachines niet verder dan de eerste pagina. Immers: mensen zijn van nature lui. Daarom is het noodzakelijk om op de eerste pagina met zoekresultaten te staan voor een merkbaar resultaat.

PositieCTRGemiddelde CTR
125%20 – 30%
213%10 – 20%
39%5 – 10%
460 – 10%
550 – 5%
630 – 4%
720 – 4%
820 – 3%
920 – 2%
1010 – 2%

Kwalitatieve content is de basis voor een goede ranking. Aan de hand van een roadmap wordt de content op categorie- en productpagina’s gestructureerd geoptimaliseerd. Aangezien de shops samen rond de 10.000 verschillende producten verkopen is er enorm veel content aanwezig op de website. Bij zoveel volume is gestructureerd en consistent werken noodzaak om efficiënt en effectief vooruitgang te boeken.

Binnen de merken is er een groot onderscheid tussen merken met een hoog en laag zoekvolume. De focus ligt in eerste instantie op de merken met een hoog zoekvolume, aangezien een stijging in de rankings hiervoor een groter effect heeft.

Kort voorbeeld: de zoekterm ‘Image Skincare’ heeft een zoekvolume van 9.800 zoekopdracht per maand in Nederland. Momenteel staat Care for Skin op deze zoekterm op positie 7.

MetricOude situatieNieuwe situatie
Positie73
CTR2%9%
Geschat verkeer196882

Een stijging van positie 7 naar positie 3 zal per maand maar liefst 686 extra klikken opleveren. Met een conversieratio van 5% zijn dit al 34 extra conversies per maand! Bij een lager zoekvolume zal het aantal extra klikken ook een stuk lager liggen.

Ook  komen er geregeld nieuwe toffe merken op de webshops. Naast strakke Google Ads campagnes inrichten, optimaliseren we direct de on-page content voor de nieuwe producten. Hierdoor komen de nieuwe producten zo snel mogelijk op de eerste pagina met zoekresultaten.

Resultaten SEO

Als gevolg van de SEO werkzaamheden stijgen de rankings van de zoekwoorden. Hieronder een overzicht van de performance index. Deze index geeft de prestaties van de rankings aan op basis van hun huidige positie en het zoekvolume. Hierbij weegt een zoekwoord met ene hoog zoekvolume zwaar mee.

Samenwerking met Rocket Digital

Recent zijn we gestart met conversie optimalisatie voor thealphamen.nl. Het verkeer vanuit het verschillende kanalen zal blijven groeien, waardoor het mes aan twee kanten snijdt bij een verhoogde conversie. Zodra de eerste resultaten geboekt zijn zullen we dit toevoegen aan deze case.

Ondanks de grote concurrentie en druk op de prijzen zien wij nog genoeg mogelijkheden om de komende jaren flink te blijven groeien.

Ben jij benieuwd wat wij voor jouw webshop kunnen doen op het gebied van Google Ads, SEO of CRO? Neem gerust contact met ons op!

volg ons op