Cases

Kamer huren op Kamer.nl

Kamer.nl

Conversie +340% met automated bidding

Al ruim drie jaar beheert Rocket Digital de AdWords en Bing campagnes van Kamer.nl. Hét platform waar huurders en verhuurders van woonruimtes elkaar vinden. Kamer.nl is ontstaan in 2005 en sindsdien 1 van de grote(re) spelers voor het landelijke aanbod van studentenkamers, studio’s en appartementen. Het zoeken en verhuren van een woning op Kamer.nl is helemaal gratis. Om te kunnen reageren op een woonruimte dient de bezoeker een abonnement af te sluiten.

In 2010 is Kamer.nl verkocht aan KGB, een Amerikaans bedrijf dat zich specialiseert in digital directories. Na een aantal jaar onder deze vlag te hebben geopereerd is Kamer.nl sinds 2014 weer terug in handen van de oprichter Bart Kappenburg.

In mei 2015 is Rocket Digital gestart met het adverteren via Google AdWords voor Kamer.nl. Tot dan toe werd er niet betaald geadverteerd en kwam vrijwel al het verkeer direct of organisch binnen. Al met al een prachtige uitdaging in een zeer competitieve markt. Na het opzetten van het AdWords account en het inrichten van de campagnes konden we live. Hierbij liepen we al snel tegen de eerste uitdaging aan; de kosten per conversie.

Kosten per conversie

De afgesproken CPA werd in eerste instantie niet gehaald. Steevast een toppositie claimen bleek, rekening houdend met de kosten per conversie, niet haalbaar. Ook het gebruik van ‘’phrase’’ en ‘’modified broad’’ keywords moest worden herzien. Ondanks het veelvuldig gebruik van uitsluitingszoekwoorden bleek het nagenoeg onmogelijk om dit type zoekwoorden in deze fase rendabel te krijgen.

Vanaf dat moment is gekozen om alleen nog maar met exacte zoekwoorden te werken. Hiermee hebben we als adverteerder volledig grip op de zoektermen waarop we gevonden worden. Om voldoende volume te blijven genereren is het belangrijk om zeer consistente zoekwoordlijsten samen te stellen. Longtail en shorttail zoekwoorden, enkel- en meervoudsvormen, synoniemen etc. De daaropvolgende maand zagen we het klikvolume met 55% dalen, maar steeg het aantal conversies met 57%. Belangrijker; de kosten per conversie daalden met 85% naar een rendabel niveau!

Bidding automation

Medio 2016 zijn we gestart met het testen van automatische biedstrategieën. Hierbij is gekozen om gebruik te maken van Doel-CPA. Hierbij geven we het AdWords systeem een CPA doelstelling mee. Het algoritme probeert vervolgens zoveel mogelijk conversies binnen de gegeven doelstelling te realiseren.

Het uiteindelijke doel van de test was om te ontdekken of we hiermee meer conversies binnen de gegeven doelstelling konden genereren dan door middel van handmatig bieden. Dit zou naast een conversieboost ook betekenen dat wij minder tijd kwijt zouden zijn met bidmanagament. Kostbare tijd die weer gebruikt kan worden voor andere optimalisaties, een mooie efficiëntieslag dus.

De resultaten met de tCPA biedstrategie zijn zeer positief. Ondanks de grote seizoensinvloeden weet het algoritme aanzienlijk meer conversies te genereren waarbij de kosten per conversie na de leerfase al snel een stabiel niveau bereikten. Jaar op jaar zien we een forse groei in het aantal conversies, met als hoogtepunt een stijging van 340% in juni 2017!

Conversies Kamer.nl

De tijd die is bespaard door het bieden te automatiseren wordt gebruikt voor overige accountoptimalisaties zoals het herintroduceren van (gemodificeerd) brede zoekwoorden en het specificeren van de advertentie uitingen. Door het doorlopend splitsen van campagnes/advertentiegroepen, het clusteren van zoekwoorden en het optimaliseren van extensies zijn we instaat zeer relevante advertenties te tonen voor elke zoekopdracht:

Ad Kamer huren in Groningen

Samenwerking Kamer.nl & Rocket Digital

Samenwerkingen tussen agencies en opdrachtgevers zijn er in vele soorten en maten. Waar er in sommige gevallen sprake is van een intensieve samenwerking tussen ons als agency en de opdrachtgever, heeft Bart Kappenburg de bal in het geval van Kamer.nl echt bij ons gelegd. Wij zijn volledig vrij in het naar eigen inzicht doorontwikkelen van het account en het verbeteren van het rendement. De resultaten worden maandelijks uiteengezet in de vorm van een rapportage.

Bart Kappenburg over de samenwerking tussen Kamer.nl en Rocket Digital:

Rocket Digital rocks! Sinds we samenwerken (2015) is de totale ROI van onze Paid Advertising meer dan verdrievoudigd. Kamer.nl kan niet meer zonder hun expertise en hun actieve meedenken.

Mooie woorden waar we uiteraard erg trots op zijn. Wij zullen ons blijven inzetten om de campagnes van Kamer.nl naar een nog hoger niveau te tillen!