Cases

Kinderen van de Voedselbank

Sinds mei 2014 werken we belangeloos samen met Stichting Kinderen van de Voedselbank. Kinderen van de Voedselbank zet zich landelijk in tegen de maatschappelijke gevolgen van kinderarmoede in Nederland. Om naamsbekendheid te vergroten en donateurs te werven, is Kinderen van de Voedselbank de samenwerking aangegaan met Rocket Digital.

Mede-oprichter Maurice van der Ven: “de samenwerking met Rocket Digital verloopt vlot en gemakkelijk, uitdagingen worden niet uit de weg gegaan en het resultaat is daar dan ook naar. Sinds de samenwerking hebben wij online heel veel meer bekendheid gekregen. Dit heeft de stichting hele mooie resultaten gebracht betreft donaties, in goederen en geld.

Hierdoor hebben wij als stichting elk jaar méér kinderen kunnen ondersteunen. Inmiddels zijn we van 150 kinderen naar 10.000 kinderen gegaan. In Nederland zijn 36.000 kinderen die onze hulp nodig hebben. We hebben dus nog een lange weg te gaan, maar ik ben ervan overtuigd dat het in samenwerking met Rocket Digital zeker gaat lukken.”

Over Kinderen van de Voedselbank

De stichting ondersteunt kinderen in de leeftijdscategorie 0 t/m 15 jaar waarvan de ouders zijn aangesloten bij een voedselbank. Dit betreft zo’n 36.000 kinderen, die leven onder de armoedegrens.

De oprichters, Mirella Mulder en Maurice van der Ven, hebben zich altijd veel van kinderleed aangetrokken. De stichting is ontstaan nadat Mirella en Maurice via een schoolproject van hun zoon in contact zijn gekomen met een coördinator van de voedselbank Tiel. De coördinator vertelde dat er bij de voedselbank voor kinderen nooit iets nieuws beschikbaar was. De kinderen waren afhankelijk van een kledingbank of speelgoedbank voor hergebruikte artikelen. Zo kwamen Mirella en Maurice op het idee om een stichting op te richten welke alleen nieuwe artikelen uitgeeft aan kinderen: Stichting Kinderen van de voedselbank.

De stichting geeft als enige organisatie in Nederland kledingpakketten uit voorzien van nieuwe kleding, nieuwe schoenen en nieuw speelgoed. Dit doet de stichting twee keer per jaar: eenmaal een pakket met zomerkleding, eenmaal een pakket met winterkleding.

Snelle groei

De stichting is opgezet als klein lokaal initiatief om een aantal kinderen binnen regio te ondersteunen. Binnen drie jaar is de stichting uitgegroeid tot een professionele organisatie die landelijk opereert en vele duizenden kinderen op jaarbasis ondersteund.

Kinderen vd voedselbank - Love

Maatschappelijke gevolgen van kinderarmoede

Een kind dat altijd in hergebruikte kleding loopt omdat er geen geld is voor nieuwe kleding, wordt hierdoor vaak gepest. Direct gevolg: het kind krijgt een laag zelfbeeld en voelt zich minder dan een ander kind. Dit lage zelfbeeld heeft gevolgen voor de rest van het leven.

Door deze kinderen tweemaal per jaar te voorzien van kledingpakketten, kunnen deze kinderen ook eens pronken met een nieuwe jas, nieuwe broek en schoenen. Dit is een boost voor de eigenwaarde van het kind, hier heeft het kind het hele leven profijt van!

Online uitdaging

Donaties en vrijwilligers houden de stichting draaiende of donaties en vrijwilligers vormen de kern van de stichting. Het is dus van belang om naamsbekendheid op te bouwen. Hoe bekender de stichting, hoe meer mensen doneren en hoe meer bedrijven sponsoren met kind-gerelateerde artikelen. Hierdoor kunnen meer acties worden opgezet.

“Voor een stichting is het dus van groot belang om goed zichtbaar en vindbaar te zijn op het internet. Sinds wij de samenwerking met Rocket Digital zijn aangegaan, is onze zichtbaarheid en vindbaarheid aanzienlijk verbeterd. De uitdaging is om dit niveau vast te houden en waar kan nog verder te verbeteren.”

Google Grants

Kinderen van de Voedselbank maakt gebruikt van Google Grants. Via Google Grants stelt Google USD 10.000 advertentietegoed per maand beschikbaar voor non-profit organisaties om deze organisaties te steunen in het werven van donateurs en vrijwilligers.

Wil je meer weten over de stichting of ook doneren? Bekijk de website van Kinderen van de Voedselbank en/of wordt fan op Facebook.