Mart Visser

Martvisser.nl is al vanaf de lancering van de webshop klant bij Rocket Digital. Sinds 2016 werken we samen met Mart Visser aan het verbeteren van de advertising en e-mail campagnes.

Deze case van Mart Visser toont de kracht van een gedegen e-mail strategie.  Sinds de start van de samenwerking zijn de onderstaande resultaten behaald. Resultaten waar we trots op zijn. In deze klantencase lees je meer over onze werkwijze en de kracht van e-mail marketing.  

  • >25% van de omzet komt uit e-mail
  • Jaarlijks gemiddeld 35% meer abonnees 

Wie is de klant?

Mart Visser zit al 30 jaar in het modevak en is een van de bekendste Nederlandse modeontwerpers. De damescollecties van Mart Visser laten zich kenmerken door ambacht, liefde voor luxe materialen en oog voor detail. De kleding van Mart Visser is te koop bij meer dan 50 fysieke verkooppunten in Nederland en bij diverse webshops, waaronder Wehkamp.nl en de eigen webshop www.martvisser.nl.  

Quote opdrachtgever

“Het hebben van een goede sparringpartner is het meest essentiële wat er is in onze branche. Sparren over wat de markt doet, wat er is verandert, wat de juiste cijfers zijn, welke doelgroep reageert en welke niet, enzovoorts. De afgelopen zes jaar is Erik een waardevol onderdeel van ons marketingteam.”

Ernst Visser

Managing Director

De klantvraag

Op het moment dat Mart Visser bij Rocket Digital aanklopt had het bedrijf net besloten het contract met de V&D te verbreken, om daarna zelfstandig een collectie te verkopen via een eigen webwinkel. De eerste doelstelling was helder: online onder de aandacht komen bij eerdere V&D klanten én het realiseren van een ambitieuze omzet. Sindsdien komen we elk jaar bijeen om de marketing strategie en doelstellingen aan te scherpen.        

Google Ads training

Uitdaging en aanpak

De concurrentie in dameskleding is op z’n zachts gezegd vrij hoog. Concurreren doe je met grote gevestigde namen en een groeiend aantal nieuwe webshops. Hoe kunnen we met een bescheiden en exclusieve collectie online zichtbaar zijn onder de doelgroep en een stabiele omzet creëren?

Een stabiele omzet creëren begint met een gedegen doelgroepanalyse en marketingstrategie. Wie is je doelgroep en hoe ga je de collectie onder de aandacht brengen? Hoe ga je de klant aan je binden en zorg je voor een hogere Customer Lifetime Value (CLV)?

Deze klantenbinding gaat ervoor zorgen dat klanten je website niet alleen via betaalde kanalen, maar ook via onbetaalde kanalen weten te vinden. Deze brede zichtbaarheid is essentieel voor het online succes van een gezonde webshop.

Investeren in leadgeneratie en e-mail marketing was dan ook vanaf dag 1 minstens net zo belangrijk als het investeren in de zichtbaarheid op zoekmachines en sociale platformen.

 

250% groei binnen een jaar

Het resultaat mag er zijn: binnen een jaar is het nieuwsbriefbestand met ruim 250% gestegen en is het open rate gemiddeld >50%!

Hoe we daarvoor gezorgd hebben?

  • Unieke waarde toevoegen aan de nieuwsbrief, wat zorgt voor een hoge inschrijf ratio als ook een hoge engagement.

 

  • Zowel on- als off site inschrijfmogelijkheden bouwen. Zo hebben we een pop-up laten bouwen op de website die getoont wordt op basis van engagement. Ook zetten we leadformulieren op diverse sociale platformen in waar vrouwen zich kunnen inschrijven.

 

  • Een leadcampagne op social media waar vrouwen zich op het platform in kunnen schrijven voor de nieuwsbrief. Deze leadcampagne zetten we gericht in op de doelgroep, zodat we voor een aantrekkelijke prijs structureel het aantal abonnees uit kunnen breiden.

E-mail is het op één na grootste omzet kanaal!

Het investeren in leadgeneratie en e-mail werpt haar vruchten af: jaarlijks groeit het aantal nieuwsbriefabonnees gemiddeld met 35% en inmiddels is e-mail het tweede grootste omzet kanaal van de webshop.     

Hoe we daarvoor gezorgd hebben?

  • E-mail workflows bedenken die aansluiten op de customer journey. Denk hierbij aan een welkomstmail na de eerste bestelling, een korting mail voor de eerstvolgende bestelling en een mail op basis van de engagement met de website.

 

  • Structureel brainstormen over de klantenbinding, met als doel om deze op een hoog niveau te houden. Klanten om haar mening vragen en klanten iets exclusiefs geven zijn twee zaken die hier de afgelopen jaren aan hebben bijgedragen. 

 

  • Wekelijks de resultaten doornemen en snel schakelen in een continue veranderende markt. Niets is zo veranderlijk als de aankoopbereidheid van de doelgroep in de kledingbranche. Het ene moment behaal je conversieratio’s van >5%, het andere moment lijkt vrijwel niemand haar kledingkast uit te willen breiden. Voor het succes van de webshop is het daarom van cruciaal belang dat we regelmatig overleggen, zodat we snel kunnen schakelen en de content die we online promoten afstemmen op de huidige vraag.        

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op en wij kijken graag naar de mogelijkheden.

Rocket Digital Groningen