Riksja Travel

Riksja Travel is geen gewone reisorganisatie. Het bedrijf is een inspiratiebron als het gaat om mensgericht ondernemerschap. Genoeg reden om een klantportret te schrijven over dit mooie bedrijf.

Andere manier van leven

Ruim 18 jaar geleden werkte Marius Appelman bij een grote ICT onderneming. Tijdens een reis door Azië realiseerde hij zich dat dat anders moest. Door de contacten die hij heeft gelegd met lokale mensen ter plaatse, realiseerde hij zich dat de manier waarop hij zelf leefde anders kon. Een leven waarin hij gelukkiger kon worden. Dat hij dit beleefde tijdens de reis, dát moesten andere mensen ook meemaken.

Dat was de start voor Riksja Travel: individuele reizen waarbij Riksja’s bestemmingsexperts je helpen om in contact te komen met de lokale cultuur en bevolking. Met behulp van bouwstenen (korte reisblokken) stel je zelf je reis samen, met de hulp van iemand die er al is geweest. Een organisatie voor en door reizigers, waarbij je dicht bij je bestemming én dicht bij jezelf komt.

Vandaag de dag is Riksja Travel een reisorganisatie van formaat. Groot geworden door kwalitatief hoogwaardige rondreizen naar ruim 40 bestemmingen. En tegelijkertijd klein gebleven door persoonlijk contact, maatwerk en echte ontmoetingen met mensen op de bestemming. Vandaag de dag werken er ruim 120 reisfanaten bij Riksja Travel.

40 webwinkels

Riksja Travel werkt met 40 losse websites. Enkele voorbeelden zijn Thailandonline.nl en Amerikaonline.nl. Het onderhouden en vermarkten van 40 losse websites is een flinke klus. Daarnaast merkt Riksja Travel dat het steeds belangrijker is om vanuit één merk te communiceren. Dit biedt zowel voordelen op SEO-vlak als een eenduidige presentatie naar de klant vanuit het merk Riksja Travel.

Competitieve markt

Het voeren van effectieve SEA campagnes in de competitieve travel markt is een mooie uitdaging. Het aanbod en aantal reisorganisaties is groot. Daarnaast hebben we met het aanbod van Riksja Travel te maken met een specifiek product. Een individuele rondreis door Thailand met Riksja is fundamenteel anders dan een strandvakantie in een groot all-inclusive resort.

Bij het bepalen van optimale biedingen speelt het uitvoeren van grote data-analyses en het testen van biedstrategieën een grote rol.

Facetten waar we rekening mee houden:

  • De oriëntatiefase (van zoeken naar boeken) is lang en erg verschillend per gebruiker.
  • Het aantal kanalen (Google, Facebook, e-mail) en interacties is gedurende de oriëntatie groot. Conversie-attributie (waarde toekennen aan alle touchpoints) speelt een belangrijke rol om campagnes goed op waarde te beoordelen.
  • In het verlengde van attributie: gebruikers oriënteren zich veel op mobiel. Het uiteindelijk aanvragen van een reisvoorstel wordt veelal op desktop uitgevoerd.
  • Conversieratio’s (klik naar conversie) lopen flink uiteen. Hierbij kijken we o.a. naar dag van de week, tijdstip op de dag, geografische locatie van de zoeker en leeftijdscategorie.
  • De diversiteit van het inrichten van een reis is groot. Van backpacken tot een all-inclusive strandvakantie. En van een georganiseerde rondreis met een groep tot individueel reizen en contact met locals. We willen de juiste mensen aanspreken met de zoekwoorden en advertenties.
  • Een conversie bij Riksja betreft de aanvraag van een reisvoorstel. Er is nog geen sprake van een daadwerkelijke boeking. De kwaliteit van een aanvraag is daarom van groot belang, alsook de beschikbaarheid van reizen bij Riksja Travel.

Marissa Trouwborst, online marketeer bij Riksja Travel:

“De ervaring met Rocket Digital ervaren wij als zeer prettig! Wanneer we vraagstukken hebben wordt er snel en deskundig op gereageerd. Ze denken mee in mogelijkheden en geven advies wat voor ons heel waardevol is. Aangezien we al langer samenwerken hebben zij ook kennis gekregen van de markt waarin we ons bevinden en kunnen daarom bij wijzigingen of aanpassingen hierin ook meedenken met ons.

We zijn trots op de stijgende lijn die we blijven zien in het aantal reizigers die via ons de reis organiseren en ons dus weten te vinden via de verschillende marketingkanalen zoals social, AdWords maar ook de zoekmachine en partners waarmee we samenwerken.”

Mensgericht ondernemerschap

In de afgelopen jaren hebben wij Riksja Travel leren kennen als een hele bewuste organisatie, waarin mens en natuur centraal staan. Zo wordt 100% van de CO2-uitstoot – wat ontstaat als gevolg van reizen – gecompenseerd. Daarnaast wordt er samengewerkt met partners en hoteleigenaren die hun land en hun werknemers een warm hart toedragen.

Dat Riksja Travel daad bij het woord voegt blijkt ook uit het initatiatief Hotel met een hart, waarin een kleinschalig hotel gerealiseerd wordt dat de winst investeert in lokale educatieve projecten.

Ook binnen de organisatie staan mensen centraal. Zo krijgen medewerkers veel mogelijkheden tot het volgen van trainingen en workshops, wordt er gezamenlijk geluncht en wordt een deel van de reizen naar Riksja bestemmingen vergoed.

Oprichter en eigenaar Marius Appelman over zijn bedrijf:

De succesvolle aanpak van Riksja Travel blijft niet onopgemerkt. Begin van dit jaar werd het bedrijf voor het vijfde jaar op rij verkozen tot Beste Reisorganisatie in de categorie Landenspecialist, een publieksprijs uitgereikt door Reisgraag.nl.

Op zoek naar avontuur

De reizen van Riksja zijn voor de reiziger die op zoek is naar avontuur, maar het tegelijkertijd wel fijn vindt om de zekerheid te hebben dat alles geregeld is. De reiziger vindt het leuk om op kleinschalige bijzondere plekken te verblijven die soms even van het gebaande pad af liggen. Op deze manier komen ze sneller in contact met de lokale cultuur en de bevolking.

De zoektocht naar potentiële Riksja reizigers begint al bij de advertentieteksten die getoond worden in Google. Je zult Riksja niet herkennen aan termen als “boek hier”, “last minute deal” of “laagste prijsgarantie”. Een Riksja reis is een bewuste keuze voor avontuur en kleinschalige ontmoetingen. Daarom wordt in de advertenties ingezet op de ervaring (“Slaap in blokhutten en berglodges”) en persoonlijke benadering (“Canada-Fan Rommy helpt je er graag bij”).

Na het lezen van dit verhaal mag duidelijk zijn: we zijn trotse partner van Riksja Travel. We hopen nog vele jaren een steentje bij te mogen dragen aan de verdere ontwikkeling van dit mooie bedrijf.

volg ons op