TakeAware

TakeAware is pionier op het gebied van duurzame verpakkingen voor de horeca. Het bedrijf is pas in 2021 opgericht maar is nu al op weg om één van de topspelers in de markt te worden. In deze case lichten wij toe hoe wij TakeAware helpen met het werven van nieuwe klanten door middel van advertenties op Google en Bing.

Over TakeAware

In het tijdperk van milieuvervuiling, klimaatverandering en omdenken omwille van de natuur is het belangrijk dat iedereen zijn steentje bijdraagt aan een schonere en groenere wereld. TakeAware is een perfect voorbeeld van een bedrijf dat met innovatieve oplossingen komt en op actuele behoeftes vanuit de markt en de maatschappij inspeelt.  Het Groningse bedrijf is in 2021 opgericht en verkoopt milieuvriendelijke disposables. Denk bijvoorbeeld aan snackverpakkingen, bekers en bestek, maar ook hygiëne artikelen zoals handschoenen en afvalzakken. Kortom: Alle producten die snackzaken of andere horecabedrijven nodig zouden kunnen hebben, heeft TakeAware in huis.

Eerder dit jaar heeft de overheid besloten om bepaalde producten van single-use plastic te verbieden; een wet die TakeAware perfect in de kaart speelt. Het bedrijf met eigen productievestiging in Baflo heeft namelijk mooie en vooral duurzame alternatieven van hout, papier, bamboe en suikerriet in zijn assortiment.

Klantvraag

Sinds begin 2022 werken wij met TakeAware samen en steunen we het bedrijf met zoekmachine marketing op Google en Bing. Aan het begin lag onze focus op het vergroten van het rendement op onze advertentiekosten (ROAS), een aanpak die voor veel e-commerce partijen gebruikelijk is. In de loop van dit jaar hebben we echter gezamenlijk besloten om van strategie te veranderen. TakeAware heeft naast de webwinkel namelijk een gedreven sales team dat klanten na hun eerste aankoop telefonisch benadert om vervolgaankopen te realiseren. Daarom zetten wij Google Ads in om vooral nieuwe klanten te werven die vervolgens door het offline sales team opgepakt worden. Als tweede focus wil TakeAware zich vooral op zakelijke klanten richten die regelmatig grotere hoeveelheden disposables nodig hebben.

Aanpak

Voor TakeAware maken we gebruik van zowel shopping- als zoekcampagnes. Aangezien de focus op nieuwe zakelijke klanten ligt die naar verwachting een hoge Lifetime Value hebben, is het voor TakeAware minder belangrijk om een torenhoge ROAS te behalen met de Google Ads campagnes. Daarom meten we het succes van onze campagnes aan het aantal conversies, het aantal nieuwe klanten en aan de CPA. Tijdens de checkout op de website worden nieuwe klanten gemarkeerd en krijgen ze vervolgens in Google Ads een hogere waarde toegekend dan terugkerende klanten. Op deze manier optimaliseert het algoritme van Google voor nieuwe klanten.

Daarnaast hebben we in Google Shopping een campagnestructuur opgezet die gebaseerd is op productprestaties. Zo kunnen we agressiever gaan bieden op goedlopende producten terwijl we juist geen budget verspillen aan producten die minder vaak verkocht worden of een te hoge CPA hebben.

Onlangs zijn we ook gestart met campagnes in het Display netwerk. Het doel hierbij is vooral om ‘slapende klanten’ te bereiken die een aantal maanden geen aankoop meer gedaan hebben. Middels klantenlijsten en gerichte advertentieteksten willen we deze doelgroep over de streep halen om weer actieve klant te worden.

Quote opdrachtgever

“Rocket digital voelt als verlengstuk van ons eigen team. Onze online groei was zonder de samenwerking niet mogelijk geweest.”

 

– Henk Gorter, E-commerce manager TakeAware

Resultaat

Door de gekozen strategie is in de afgelopen drie maanden het aantal conversies met 23% toegenomen tegen dezelfde kosten. Daarnaast zijn inmiddels rond 40% van alle conversies nieuwe klanten, een mooie score!

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Wil je ook ondersteuning in zoekmachine marketing? Neem vrijblijvend contact met ons op en wij kijken graag naar de mogelijkheden.

Rocket Digital Groningen