Google Grants voor non profit organisaties

Google Grants is een door Google beschikbaar gesteld programma voor non-profit organisaties. Binnen dit programma kunnen non-profit organisaties gebruikmaken van een advertentietegoed t.h.v. $10.000 per maand voor het werven van bijvoorbeeld vrijwilligers en/of donateurs.

De medewerkers van Rocket Digital hechten veel waarde aan duurzaamheid en het leveren van een bijdrage aan milieu en maatschappij. We zetten onze expertise graag in om zoveel mogelijk resultaat te behalen voor non-profit organisaties.

Google Grants bureau

Rocket Digital heeft veel non-profit organisaties mogen helpen met het opstarten van een Google Grants account en het maandelijkse beheren van de campagnes. Enkele goede doelen die we ondersteunen: Kinderen van de Voedselbank, Stichting Stop, Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK), Stichting Passend Lezen, De Waddenvereniging, Herinneringscentrum Kamp Westerbork en Energy Delta Institute

Bekijk meer

Neem vrijblijvend contact op

Arjan Klaassen

Na het afronden van de master Marketing Management aan de RUG in Groningen ben ik in 2017 gestart bij Rocket Digital. In de afgelopen jaren heb ik onder anderen Stichting Dedicon geholpen met Google Grants. Het is mooi om een bijdrage te kunnen leveren!

Lennart Moes

In 2012 ben ik gestart met online marketing bureau Rocket Digital. Één van de eerste non profit organisatie die we geholpen hebben met Google Grants is Kinderen van de Voedselbank. Het is fantastisch om te zien hoeveel impact de campagnes hebben op het aantal donaties.

Criteria Google Grants programma

Non-profit organisaties moeten voldoen aan diverse criteria om gebruik te kunnen maken van Google Grants. Alle actuele criteria zijn te vinden op de website van Google Grants. De belangrijkste voorwaarden om gebruik te maken van het gratis advertentietegoed zijn:

  • De organisatie moet aangesloten zijn bij TechSoup Nederland.
  • Organisaties moeten beschikken over een actieve website met wezenlijke content.

Naast bovenstaande criteria stelt Google eisen aan de inhoud van de campagnes en het maandelijks onderhoud. Een overzicht:

  • De campagnes mogen geen zoekwoorden bevatten die bestaan uit één woord. De bedrijfsnaam is uitgezonderd van deze regel.
  • Er mag niet geadverteerd worden op andermans geclaimde merknaam.
  • Het maximaal toegestane CPC-bod bedraagt 2 dollar. Dit is niet van toepassing zodra Conversies Maximaliseren, Doel-CPA of Doel-ROAS is ingesteld als biedstrategie.
  • Het instellen van een conversiemeting in het account is verplicht en ook aan te raden in verband met het instellen van eerder genoemde automatische biedstrategieën.
  • Het Google Grants account mag geen zoekwoorden bevatten met een kwaliteitsscore van een 1 of 2.
  • Elke campagne dient tenminste 2 advertentiegroepen te bevatten.
  • Elke advertentiegroep moet tenminste 2 advertentieteksten bevatten.
  • Google hecht veel waarde aan het tonen van relevante advertenties. Daarom is een minimale CTR (doorklikpercentage) van 5% vereist.
  • De campagnes moeten minimaal 2 advertentie-extensies bevatten.
  • Het instellen van een relevante geografische targeting is verplicht.

Google Grants training

Wil je zelf aan de slag met Google Grants? Met onze maatwerk Google Ads training kunnen we een training verzorgen specifiek gericht op Google Grants. Zo leer je zelf hoe je het maximale resultaat kunt halen uit de 10.000 dollar die maandelijks beschikbaar wordt gesteld door Google.

Google Grants cases

Kinderen van de Voedselbank

Sinds mei 2014 werken we belangeloos samen met Stichting Kinderen van de Voedselbank. Kinderen van de Voedselbank zet zich landelijk in tegen de maatschappelijke gevolgen […]

Veelgestelde vragen over Google Grants

Wat is Google Grants?

Google Grants is een advertentie-programma voor non-profit organisaties. Organisaties die goedgekeurd zijn om deel te nemen aan dit programma krijgen gratis een advertentietegoed ter waarde van $10.000 per maand. Dit tegoed kan bijvoorbeeld ingezet worden om donaties of vrijwilligers te werven.

Wat zijn de voordelen van Google Grants?

Het grote voordeel van Google Grants is de mogelijkheid om honderden tot duizenden relevante websitebezoekers te genereren. In totaal mag er voor $10.000 aan advertentiegoed ingezet worden. Geheel kosteloos.

Wat zijn de nadelen van Google Grants?

De voordelen van Google Grants zijn enorm. Elke ‘gratis klik’ die gegenereerd wordt is in potentie een bezoeker die de non profit organisatie kan ondersteunen, bijvoorbeeld in de vorm van een donatie. Een betere omschrijving voor ‘nadelen’ is ons inziens dan ook ‘beperkingen’ als het gaat om Google Grants. Zo mag er niet meer geboden worden dan 2 dollar per klik, waardoor concurreren op competitieve zoekwoorden niet mogelijk is. Tevens is een CTR van minimaal 5% vereist en mag het account geen actieve zoekwoorden bevatten met een kwaliteitsscore van 1 of 2. Het structureel monitoren en optimaliseren van je campagnes is daarom noodzakelijk. Al met al is de waarde van Google Grants voor non profit organisaties enorm. De voordelen wegen dus zeker op tegen de beperkingen van het programma.

Komt mijn organisatie in aanmerking voor Google Grants?

Organisaties die geregistreerd zijn bij TechSoup komen in aanmerking voor het Google Grants programma. Daarnaast moet de organisatie een goede reputatie hebben en beschikken over een eigen website.

Heeft een Google Grants account onderhoud nodig?

Ja. De CTR van het gehele account moet minimaal 5% bedragen. Tevens mag het account geen zoekwoorden bevatten met een kwaliteitsscore van 1 of 2. De conditie van het account dient frequent gemonitord te worden om aan de Grants beleidsregels te blijven voldoen.

Tellen onderbroken zoekwoorden mee in de kwaliteitsscore eis?

Om aan de beleidsregels van Google Grants te voldoen mogen er geen zoekwoorden in het account staan met een kwaliteitsscore van 1 of 2. Zoekwoorden die onderbroken zijn tellen hierin niet mee. Je kunt binnen Google Ads een automatisch regel instellen waarbij zoekwoorden met een te lage kwaliteitsscore automatisch onderbroken worden.

Op welk niveau geldt de minimaal 5% CTR eis?

Op accountniveau. Het account mag dus wel advertentiegroepen of zoekwoorden bevatten met een CTR lager dan 5%.

Kan er meer dan 10.000 dollar uitgegeven worden in het account?

Nee. Dagelijks kan er niet meer dan 329 dollar uitgegeven worden in een Google Grants account.

Online marketing bureau Rocket Digital

Google Grants opdrachtgevers aan het woord:

NFK Google Grants

Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK)

“Wij zijn erg blij met deze toekomstbestendige samenwerking, samen zorgen we ervoor dat NFK ook online een sterk merk wordt. Tot nu toe heeft Rocket Digital ons met goede raad en daad bijgestaan én weten zij ook nog eens snel te schakelen.”

Google Grants Kinderen van de Voedselbank

Kinderen van de Voedselbank

“De samenwerking met Rocket Digital verloopt vlot en gemakkelijk, uitdagingen worden niet uit de weg gegaan en het resultaat is daar dan ook naar. Sinds de samenwerking hebben wij online heel veel meer bekendheid gekregen. Dit heeft de stichting hele mooie resultaten gebracht betreft donaties, in goederen en geld.”

Google Grants Herinneringscentrum Kamp Westerbork

Herinneringscentrum Westerbork

“De lijntjes zijn kort, de resultaten goed en de interesse oprecht. Wij vinden het fijn om met Rocket Digital samen te werken.”

Energy Delta Institute Google Grants

Energy Delta Institute

“In de samenwerking waarderen we het meedenken en de praktische aanpak van Rocket Digital waardoor wij onze online zichtbaarheid in korte tijd al hebben kunnen verbeteren en klanten ons beter kunnen vinden. Het resultaat is een toename in deelnemers aan onze trainingen zodat wij kennis kunnen overdragen en kunnen bijdragen aan een duurzame toekomst.”

Neem vrijblijvend contact op

Wil je starten met Google Grants? Of heb je ondersteuning nodig bij het maandelijks beheren van de Grants campagnes? Dan helpen wij graag. Neem vrijblijvend contact met ons op via ons contactformulier of bel ons: 050 700 15 35.

Met welke diensten kunnen we helpen?

Search

Google Ads

Rocket Digital is gespecialiseerd in het genereren van leads en/of verkopen door de inzet van Google Ads campagnes. In nauwe samenwerking met de opdrachtgever zetten we de campagnes op. Vervolgens starten we met doorlopende optimalisaties en heldere communicatie over onze werkwijze en de resultaten.

SEO

SEO

Met SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, realiseren we vindbaarheid binnen de gratis zoekresultaten van Google. Wij onderstuenen bij linkbuilding, technische optimalisaties en content marketing.

Analytics

Analytics

Website-bezoekers genereren een schat aan waardevolle data. Deze data kunnen we meten, analyseren en rapporteren met behulp van Analytics.

Trainingen

Trainingen

Een Google Ads training of Google Analytics training volgen in Groningen? Je bent van harte welkom bij ons op kantoor in de Mediacentrale. Bekijk via onderstaande link al onze trainingen.

Social Advertising

Social Advertising

Bezoekers en conversies genereren vanuit Facebook, Instagram, LinkedIn in Pinterest? We halen met maximale uit Social campagnes.

CRO

Conversie optimalisatie

Met conversie optimalisatie zorgen we ervoor dat meer mensen overgaan tot converteren (het doen van de gewenste actie, bijvoorbeeld een aankoop). We doen dit bijvoorbeeld door het opzetten van A/B tests.

Google Grants opdrachtgevers van Rocket Digital

Bekijk meer
volg ons op