Vertoningspercentage

Het vertoningspercentage (VP) is het percentage vertoningen dat jouw advertenties hebben ontvangen, afgezet tegen het totale aantal vertoningen dat de advertenties hadden kunnen ontvangen (ook wel: ‘geschikte vertoningen’).

Vertoningspercentage = vertoningen / totaal aantal geschikte vertoningen

Google baseert het geschatte vertoningspercentage op advertentieveilingen die gedurende de dag worden geanalyseerd en op interne gegevens, zoals advertentiekwaliteit, targetinginstellingen en goedkeuringsstatussen. Er zijn gegevens over het vertoningspercentage beschikbaar op campagne-, advertentiegroep-, productgroep- (voor Shopping-campagnes) en zoekwoordniveau.

Vertoningspotentie berekenen

In de bovengenoemde formule wordt het totaal aantal geschikte vertoningen gebruikt. Deze interessante statistiek is echter niet te gebruiken als kolom binnen Google Ads. Om je vertoningspotentie te berekenen kan je de genoemde formule omdraaien.

Totaal aantal geschikte vertoningen = vertoningen / vertoningspercentage

volg ons op