Wat is een nofollow link?

Nofollow links worden gebruikt om aan te geven dat een crawler of bot deze link niet mag volgen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je een link plaatst naar een website met een minder goede reputatie. Links naar websites met een slechte reputatie kunnen je eigen organische vindbaarheid namelijk schaden. Om die reden zie je vaak dat in content aangeleverd door gebruikers (denk aan forums of blog reacties) links standaard van een nofollow tag voorzien worden. Een tegenhanger in de vorm van een dofollow tag bestaat niet, wanneer niets aangegeven is worden links standaard gevolgd.

Hoe kan je zien of een link follow of nofollow is?

Klink met je rechtermuisknop op de link en kies vervolgens inspecteren. Als de broncode achter de “rel” tag nofollow bevat, dan is dat een nofollow link. Een voorbeeld van een nofollow link is de onderstaande:

<a href=”https://www.rocketdigital.nl” rel=”external nofollow noopener” target=”_blank”>Rocket Digital</a>

Wanneer deze er als onderstaand uitgezien had, dan had deze wel door crawlers gevolgd kunnen worden.

<a href=”https://www.rocketdigital.nl” rel=”external noopener” target=”_blank”>Rocket Digital</a>

Overigens hoeft niet de nofollow tag niet perse bij de link zelf aangegeven te staan. Het is ook mogelijk dat deze in de robots meta in de head van de website staat. In dat geval kan het er als onderstaand uitzien.

<meta name=”robots” content=”index, nofollow” />

Een makkelijke manier om de robots meta te controleren is met de Spark plugin voor Google Chrome.

De Spark plugin voor Google Chrome geeft een overzicht van een aantal belangrijke pagina elementen waaronder de nofollow in de robots meta.
volg ons op