Wat is het bouncepercentage in Google Analytics?

Het bouncepercentage in Google Analytics geeft aan hoe vaak mensen slechts de bestemmingspagina op de website bekijken. Als iemand binnenkomt op de website en vervolgens vertrekt zonder een tweede pagina te bekijken wordt dit gerekend als een bounce. Is dat altijd erg? Nee hoor, als deze persoon de informatie gevonden heeft die hij/zij zocht dan kan een bounce prima zijn. Voorbeeld: jij zocht wat het bouncepercentage is. Dat heb je hier gevonden, dus dan is het helemaal niet zo gek als je zo meteen de site weer verlaat.

Het bouncepercentage wordt berekend door het aantal bounces te delen door het totale aantal instapmomenten.

Bouncepercentage in Google Analytics

Je vindt het bouncepercentage onder de gedragskolommen in GA.

Meting van bouncepercentage veranderen

Met behulp van bijvoorbeeld de Google Tag Manager is het mogelijk om ervoor te zorgen dat bepaalde interacties voorkomen dat een bounce gemeten wordt. Zo zou bijvoorbeeld ingesteld kunnen worden dat bij volledig naar beneden scrollen het verlaten niet meer als bounce telt. Dit gebeurd met behulp van de Niet-interactietreffer in een Universal Analytics tag.

Een interessante interactie om als interactietreffer in te stellen is het versturen van een formulier of de inschrijving op een nieuwsbrief. Op sommige websites wordt bij deze acties geen nieuwe url ingeladen waardoor bezoekers nog steeds als bounce geteld kunnen worden. Door via GTM een event aan deze actie te hangen en die in te stellen als interactietreffer zorg je ervoor dat dit in Google Analytics niet meer als bounce gezien wordt.

Het bouncepercentage verlagen

In de eerste alinea werd een situatie geschetst waarin het niet erg is als een bezoeker de site zonder verder te kijken verlaat. Toch is het vaak wel de bedoeling dat bezoekers verder kijken op de website. Om ervoor te zorgen dat mensen verder kijken is het van belang om nuttige vervolgstappen aan een pagina toe te voegen. Als je dit artikel leest is de kans bijvoorbeeld groot dat je jezelf wegwijs aan het maken bent binnen Google Analytics. Tot nu toe hebben we nog geen interessante vervolgstap gemeld, maar door te linken naar onze beginnershandleiding voor Google Analytics kan toch een interessant vervolg aan deze pagina gegeven worden. Mocht je echt de diepte in willen duiken qua Google Analytics kennis, dan kan je er ook voor kiezen onze Google Analytics cursus te volgen.

volg ons op