Wat is een attributiemodel?

Het attributiemodel bepaald aan welke bronnen behaalde conversies toegekend worden. Standaard wordt binnen Google Analytics het attributiemodel laatste indirecte klik aangehouden. Bij dat attributiemodel is het zo dat de volledige waarde van een conversie toegekend wordt aan de laatste klik die niet direct naar de website was (tenzij dat de enige klik was). Als iemand dus eerst via een AdWords campagne binnenkomt, vervolgens via een organisch resultaat en dan via zijn bookmarks converteert wordt de conversie volledig aan de organische klik toegekend. Aangezien die manier van toekenning niet altijd een goede representatie van het conversiepad geeft zijn er alternatieve attributiemodellen. De onderstaande modellen zijn aanwezig:

  • Laatste interactie
  • Laatste indirecte klik
  • Laatste AdWords-klik
  • Eerste interactie
  • Lineair
  • Tijdsverval
  • Op basis van positie
  • Gegevensgestuurd*

*Gegevensgestuurd is enkel beschikbaar als je account voldoende conversiedata bevat.

Naast de standaard modellen is het mogelijk om zelf een aangepast attributiemodel te maken.

volg ons op